دسته بندی | مواد و متالوژی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
مقاله پلی هیدروکسی
بخشهایی از متن:
پلی هیدروکسی آلکانوئات های با طول متوسط (Medium chain leught pcgy (3hA) گروه بزرگی از پلی استرهای طبیعی هستند که توسط باکتری ها تولید می شوند و تنوع ساختاری بالقوه و بالفعل بالای این پلیمرها باعث افزایش توجه نسبت به تولید اقتصادی آن ها شده است . کنترل مونورهای تشکیل دهنده و استراتژی های مختلف تخمیر که امکان طراحی و ساخت پلیمرهای با ساختار ویژه را فراهم می سازد . علاوه بر آن پلی (3HA) های فعال شده برای تغییرات شیمیایی بیشتر نیز تولید شده اند .
تولید MCLPHA در طبیعت به اعضای از جنس Pseudemenas که متعلق به همولوژی rRNA نوع I هستند محدود می شود . درمیان این جنس گونه های P .flueresceus , .aeruginesa P ، P.oleovorans ،P.lemonnieri ، P . testeroni ، P . puteda ، قرار دارند .
MCL –poly3HA تنها یک نوع پلیمر نیست بلکه خانواده های بزرگی از انواع پلی استرها است که ترکیب و ویژگی های آن با توجه به ترکیب مونورهای در دسترس متفاوت است تاکنون بیش از 100 نوع MCL –poly3HA شناسایی شده اند که دارای مونورهای بین 6 تا 16 کربن و زنجیره های متنوع اشباع ، غیر اشباع ، بدون شاخه ، دارای شاخهی آلیفاتیک ، یا آروماتیک هستند . علاوه بر این ها مونومرهای با انواع گروههای جانبی فعال نظیر اتم های هالوژن ، هیدروکسی ، اپوکسی ، سیانو ، کربوکسیل ، فنوکسیل ، سیانوفنوکسی ، نیتروفنوکسی و همچنین کربوکسیل استری شده قابل پلیمریزه شدن به MCL –poly3HA هستند . تمامی پیوندها به علت خاصیت فضا ویژگی آنزیم های پلیمر از به صورت R می باشند . وزن مولکولی پلیمرها بسته به نوع میکروارگانیسم ، نوع پلیمر و شرایط رشد بین 105 ×2 تا 106 ×3 است .
...
بیوسنتز و متابولیسم :
همانطور که پیشتر اشاره شد ، نوع مونومرهای تشکیل دهنده ی MCL –poly3HA بستگی به نوع منبع کربن حاضر در محیط دارد . مثلا در P.olecvorans بسته به نوع –n آلکانی که به باکتری داده شود نوع پلیمر محصول متفاوت است . در طی این آزمایشها دیده شده که این آلکان طی از دست دادن گروههای دو کربنه تجزینه شده اند . بنابراین احتمال اینکه مسیر بتا – اکسید اسیون در سنتز MCL –poly3HA دخیل باشد . مطرح شده این نوع نتایج بعدا تائید شده و ژن های مربوط شناسایی شدند . مسیر معمول سنتز MCL –poly3HA از طریق بتا – اکسیداسیون در شکل – آمده است شکل مقابل بتا- اکسیداسیون مسیر بیوسنتز اسیدهای چرب MCL –poly3HA بدین طریق نیز تولید میشود :
نتایج آزمایشها با طبیعت این مسیرها سازگار هستند . به عنوان مثال رد p.putede kt2442 سه نوع مسیر متفاوت برای تبدیل هگزانوئیک اسید به MCL –poly3HA قابل مشاهده است هگزانوئیک اسید می تواند مستقیما پس طی یک نیم چرخه از بتا – اکسیداسیون تبدیل به 3- هیدروکسی – هگزانوئیک اسید شده و در ساختار PHA شرکت کند . یا آنکه در چرخه ی بتا- اکسیداسیون تماما به استیل ـ کوآ تبدیل شده و استیل کوآ برای بیوسنتز مونومرهای مختلف C 6 تا C14 بکار گرفته شود. از طرف دیگر وجود مونومرهای غیر اشباع حاکی از آن است که سنتز Denevo ی اسیدهای چرب صورت می پذیرد . همچنین مدارکی مبنی بر طویل شدن خود هگزانوئیک اسید وجود دارد .
از طرف دیگر ترکیباتی بی ارتباط چون گلوکز ، فروکتوز و گلیسرول هم میتوانند به MCL –poly3HA تبدیل شوند . این نوع پلیمرها تنها مونومرهای C8 و C10 دارند . علاوه بر این حضور وابسته به دمای اسیدهای چرب غیر اشباع و قطع تولید MCL –poly3HA در حضور سرولنین (Cerulenin) ( یک مهار کننده ی سنتز اسیدهای چرب ) تبدیل این ترکیبات از طریق بیوسنتز اسیدهای چرب ( مسیر دوم ) را تائید می کند .
دسته بندی | زبان و ادبیات فارسی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 41 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 42 |
داستان نویسی
مقدمه .....................................................................1
باب اول
فن داستان نویسی
طبقه بندی داستانها ...........................................................................2
راه پرپیج وخم تجربه (پل انگگل)...........................................................4
داستان را چگونه باید گفت؟.................................................................6
داستان تا چه حد ساختگی است؟(جورج ه سیزرز،دارال شوایستر)......................7
داستان نویس و انتخاب نوع داستان ........................................................10
روند رسیدن میوۀ داستان(لارنس بلاک)....................................................13
َماهیت وهدف داستان(فلانری اوکانر).......................................................14
تصویر در داستان(والیس گریوز، ویلیام ج. لیری).........................................16
باب دوم
سرگذشت داستان نویسی ایران
قدیمی ترین متون..............................................................................19
استمرار سنت داستان پردازی................................................................25
گذر از دوره ها.................................................................................28
جمال زاده واغاز عصر جدید داستان نویسی................................................31
ایسم گرایی......................................................................................33
مکاتب مهم ادبی................................................................................34
فهرست مآخذ...................................................................................38
===========================
مقدمه
اما شاید هیچکس نتواند به سؤال چگونه می توان داستان نویس موفقی شد، پاسخ کاملی بدهد. زیرا همه کم و بیش با این حقیقت کنار امده اند که نویسندگی اموختنی نیست. ولی مأیوس نشوید. اگر استعداد نویسندگی در خود سراغ دارید می توانید و باید، راه و روش بهتر نوشتن را نیز بیاموزید. اما یادتان باشد که معلم و کتابِ راهنما جز اینکه مجموعه ای از فنون قراردادی وغیر قراردادی راهمچون ابزاری دردستانتان بگذارند،کار دیگری نمی توانند بکنند.
هدف از گرداوری این مقاله اشنایی با برخی از فنون داستان نویسی از دید چند تن از داستان نویسان غربی و ایرانی و همچنین اشنایی با سرگذشت داستان نویسی ایران و مطالعه ای مختصر دربارۀ چند داستان معروف ایرانی است.
...
جمال زاده و اغاز عصر جدید داستان نویسی
((در این مرحله از بررسی، نگاهی اجمالی می کنیم به اثار و اثر وجودی جمال زاده ، به عنوان پیش کسوت وراه گشای تقلید مطلوب، وبه طورکلی نوسازی داستان نویسی ایران.
« با جمال زاده نثرمشروطیت قدم درحریم قصه می گذارد وحکایتهای پیش از مشرو - طیت به سوی ابعاد چهارگانۀ قصه یعنی زمان، مکان، زبان وعلیت روی می اورند و کاریکاتورهای دهخدا، جای خود را به کاراکترهای جمال زاده می دهند...»
«در سال 1300(ش)1291م. مجموعه داستان های کوتاه جمال زاده با عنوان یکی بود یکی نبود دربرلین به چاپ رسید.مقدمۀ این اثردرتاریخ ادبیات متجدد پدیده ای بیاد ماندنی است این مقدمه در حقیقت یک اعلامیه یا بیانیه واقعی است. نویسندۀ جوانی که اولین اثرخود را منتشرمی کرد با لحنی قاطع و تقریباً امرانه، تمام هموطنانش را مخاطب قرار می داد تا به انها بگوید که: ایران امروزه به ادبیاتی نوین، ادبیاتی مردمی، نیاز دارد؛ و تنها یک نوع ادبی می تواند این ادبیات را پدید اورد ودرعین حال موردپسند همگان قرار گیرد: این نوع ادبی رمان است که ملل اروپایی با توسل به ان توانسته اند توسعه یابند و فرهنگ خود را ارتقاء دهند...»
دسته بندی | مواد و متالوژی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 196 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 147 |
تحقیق جامع در مورد ریخته گری فلزات و تاریخچه آن
بخشهایی از متن:
خلاصه و چکیده
همان طور که می دانیم عموما ً قطعات ریخته گری به صورت سفارشی از مشتریان به کارگاههای ریخته گری پیشنهاد می شود و اغلب برنامه تولید این گونه کارگاهها از قبل مشخص نیست . پس از سرد شدن و جدا کردن محصول از قالب انجام عملیات اصلاحی از جمله عملیات تمیزکاری بر روی محصول ضروری است . لذا بخشی در این واحدها وجود دارد که وظیفه انجام این کار بر عهده آنهاست .
با توجه به تفاوت بین هر قطعه ریخته گری شده با بعدی به علتهای بسیار زیاد از طرفی و هزینه دار بودن انجام این فرآیند از طرف دیگر و همچنین متفاوت بودن انتظارات مشتریان ، عموما ً این قسمت در کارخانه های ریخته گری توسعه نیافته است .
بنابراین به نظر می رسد وجود کارگاهی که بتواند این خدمات را به صورت جامع و کامل به این واحدها ارائه دهد لازم است .
به طور کلی در این کارگاه انجام عملیات سنگ زنی ، سندبلاست و شات بلاست ، تراش کاری ، فرزکاری و عملیات وابسته و در نهایت رنگ آمیزی می تواند وجود داشته باشد .
البته با توجه به تجمع تعداد زیادی از کارخانجات ریخته گری در شهرک صنعتی اشترجان بهتر است محل کارگاه دراین منطقه باشد .
مراحل اجرایی پروژه
...
تاریخچه ریخته گری
احساس عمومی آن است که ریخته گری تا اواسط قرن حاضر به صورت یک هنر تجربی تلقی می گردید .تنها در نیم قرن اخیر است که زیربنای علمی برای این فرآیند تولید اساسی مهیا گردیده است . واقعیت این است که بسیاری از تکنیک های مدرن و ابداعی امروزی در زمینه های متالوژیکی ، هنگامی که به گذشته برمی گردیم ، راه حل های علمی مسائل آن در زمان های دور دانسته شده بود . پیدایش و تولید چدن با گرافیت کروی در اواسط قرن حاضر در اروپا و امریکا که به عنوان مهم ترین پدیده ریخته گری قرن حاضر معرفی شده ، در حقیقت در حدود دو هزار سال پیش از آن در چین تولید می گردیده است . کشف اخیر کوره های بلند احیا سنگ های معدنی در افریقا ، متعلق به سه هزار سال پیش نمایانگر توجه گذشتگان ما به جنبه های متالوژیکی تولید قطعات صنعتی می باشد .
پنج هزار سال پیش ،همان زمانی که تازه عصر نوسنگی در بریتانیا ، آلمان و سپس در استرالیا پی گرفته بود ، مصر و بین النهرین هزار سال بود که سفالگری می کردند و در عصر مفرغ ( آلیاژ مس و قلع ) بودند . میل به جمع آوری طلا ، جواهرات ، مرمر سبز ، فیروزه ، فسفات آلومینیوم آمیخته با مس و شهاب سنگ ها به علت این که رنگی شفاف داشته اند و به دلیل خواص جادویی که گمان می رفت در آنها نهفته باشد ، انسان اولیه را به نواحی فلزدار کشانید و اولین حرفه تخصصی را بعد از جادوگری که پدیده صنعت می باشد برای بشر اولیه به وجود آورد.
اشیا کوچک مسی ، سنجاق ، نیزه و قطعات آهن حاصل از شهاب سنگها مربوط به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد که در گور مصریان یافت شده است ، بیانگر این مطلب است که فلزگری پس از چهار هزار سال قبل از میلاد در خاور باستان به خوبی شناخته شده بود . ولی در حدود سال سه هزار قبل از میلاد تمدن مفرغکاری در قفقاز ، فلسطین ، سوریه ، بلوچستان و ایران با ویژگی های خاص خود به وجود آمد. مردم سومر و دره سند پیش از سال سه هزار قبل از میلاد قلع را می شناختند و به منظور تسهیل کار ریخته گری به عنوان آلیاژ مس به کار می بردند .
شاید اولین خصوصیت یک فلزکه مورد توجه بشر قرار گرفت ، خاصیت کار پذیری مکانیکی بدون از دست دادن قابلیت چسبندگی ذرات آن بوده است . شاهد این مدعا تغییر شکل تکه ای فلز به ورقه ای پر نقش و نگار است که از آسیای شرقی به دست آمده است و متعلق به حدود سه هزار سال پیش است . مهم تر از آن استفاده از اشیا کار شده طلا توسط انسان های اولیه در حدود هشت هزار سال پیش از میلاد مسیح می باشد . تمام شواهد به دست آمده نشان می دهد که اولین فلزی که ذوب گردید ، مس بوده است . زمان معینی را نمی توان برای آغاز عصر مس بیان داشت .
برنز که در حالت ریختگی سیاه تاب دارای استحکام بیشتری از مس است در حدود سه هزار سال قبل از میلاد جایگزین بعضی از اشیا مسی گردید . این ایام که تا 1200 سال قبل از میلاد به طول انجامید، عصر برنز نامیده می شود و بعد از عصر برنز عصر آهن آغاز می شود .
...
ریخته گری در ماسه یک رو ش تولیدی است که از دیرباز شناخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته است .
و هنوز هم متداول ترین روش به منظور تولید قطعات ریختگی است . با استفاده از قالب های ماسه ای می توان قطعاتی به وزن چند گرم تا چند صد تن تولید نمود .
ماده اصلی مخلوط قالب گیری در این روش ماسه می باشد که عموما ً از نوع ماسه سیلیسی ( sio2 ) بوده و به لحاظ خاصیت دیر گدازی آن و قیمت نسبتا ً ارزان آن مورد استفاده قرار می گیرد . به منظور تهیه مخلوط قالب گیری به ماسه سیلیسی جهت ایجاد استحکام و چسبندگی لازم مقادیری چسب ( خاک رس) و آب و اضافات دیگر افزوده شده و به خوبی هم زده می شود .
قالب گیری با ماسه بر حسب شرایط ماسه ، نوع چسب مصرفی و مکانیزمی که چسبندگی و استحکام را ایجاد می نماید ، طریقه تهیه و آماده سازی قالب به دسته های زیر تقسیم می شود :
قالب گیری در ماسه تر
مخلوط قالب گیری شامل ماسه ، خاک رس به عنوان چسب ، آب و سایر مواد اضافی است . به کار بردن لفظ تر برای این نوع قالب ها به خاطر رطوبت ماسه است که آن را از قالب ماسه ای خشک متمایز می سازد .
مراحل اصلی قالب گیری در ماسه تر چنین است :
الف ) تهیه مدل
پس از طراحی قطعه مورد نظر ، مدل ساخته شده و برای قالب گیری آماده می شود . اکثرا ً مدل هایی که برای قالب گیری در ماسه تر به کار می روند از نوع مدل صفحه ای دو طرفه می باشند . اگر تعداد قطعات تولیدی مورد نیاز کم باشند از مدل های یک تکه استفاده می شود و در این صورت مدل یک تکه را روی صفحه قالب گیری قرار داده و درجه مناسب برای قالب گیری دستی به کار می رود .
ب ) ساخت قالب
ابتدا ماسه در اطراف مدل ریخته شده و سپس به میزان لازم کوبیده می شود . به طوری که در اثر کوبیدن کافی و توزیع صحیح درداخل درجه سفت شده و استحکام و خود گیری آن به مقدار کافی برسد . کوبیدن ماسه ممکن است به طریق دستی یا با ماشین های قالب گیری انجام شود .
درجه بالایی و پایینی به صورت مشابه تهیه و آماده می شوند . فقط در درجه رویی قالب باید راهگاه بارریز ( راهگاه اصلی ) [1] و حوضچه ذوب ریزی [2] برای ریختن مذاب به داخل قالب تعبیه گردند .
[1] - sprue
[2] - pouring cup
...
از سوالاتی که نیاز به تخمین زدن دارند استفاده نکنید. سوال باید طوری طرح شود که پاسخ دهنده مجبور به عمومیت دادن با تخمین زدن نباشد. این سوال را در نظر بگیرید «سالانه چند بسته پودر رختشویی میخرید؟ » این سؤال مستلزم این است که پاسخ دهنده مصرف ماهیانه خود را حساب کند و آن را در 12 ضرب کند. نتایج صحیحتر را می توان از این سوال به دست آورد: «ماهیانه چند بسته پودر رختشویی می خرید؟» سپس پژوهشگر می تواند آن عدد را در 12 ضرب کند و مصرف سالیانه را به دست آورد.
از سوالات دو گانه پرهیز کنید. سوالات دو گانه آنهایی هستند که دو جواب دارند؛ قاعده این است که اگر در سوال حرف ربط «و» وجود دارد. آن سوال دقیقتر بررسی شود تا معلوم گردد آیا دو سوال مطرح است یا یک سوال.
عمومی یا خصوصی بودن سوال را در نظر بگیرید. عمومی یا خصوصی بودن سوال به نظر پاسخ دهنده در این مورد بستگی دارد. این دو سوال را در نظر بگیرد: «آیا تولید کنندگان اتومبیل در کنترل گازهای آلاینده پیشرفت رضایت بخشی داشته اند؟» و «آیا شما از پیشرفت سازندگان اتومبیل در کنترل گازهای آلاینده راضی بوده اید؟» سوال اول یک ارزیابی عینی است از اینکه واکنش عمومی مردم در قبال این مساله چیست. سوال دوم به بررسی احساسات شخصی پاسخ دهنده در خصوص موضوع مورد نظر می پردازدو ذهنی تر است. هدف ما از تحقیق تعیین می کند که چه نوع سوالی مناسبتر است.
5.تصمیم گیری درباره توالی سوالات.
هنگامی که نحوه طرح سوالات مشخص شد،مرحله بعدی، تعیین توالی آنها در پرسشنامه است .توالی سوالات بر پاسخها اثر دارد و ممکن است منشأ اشتباهاتی در، یافته های تحقیق شود . دراین جنبه از طرح پرسشنامه ،مهارت و تجربه پژوهشگر بسیار اهمیت دارد، درعین حال راهنماییهای برای پژوهشگران تازه کار ارائه می شود.
اولین سوالها باید ساده و جالب باشد. اولین سوال باید توجه پاسخ دهنده را جلب کند و کنجکاوی او را برانگیزد. والا ممکن است پاسخ دهنده از ادامه مصاحبه سرباز زند.اغلب اولین سوال با نیازهای اطلاعاتی مطالعه ربطی ندارد و برای جلب همکاری پاسخ دهنده مطرح می شود .بنابراین ، سوال ساده ای که طرز فکر پاسخ دهنده را درباره مطلبی می پرسد، سوال مناسبی است . اکثر مردم احساسات خود را به راحتی ابراز می کنند و با این قبیل سوالات می توان به آنها اطمینان داد که سوالات دیگر را هم می توانند جواب دهند.
دسته بندی | زبان و ادبیات فارسی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 26 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
بخشهایی از متن:
محمدرضا شفیعى کدکنى
شاعر ، ادبیات پژوه ، منتقد ادبى ،مصحح و مترجم.
متولد ۱۳۱۸ ، کدکن نیشابور
تلمذ و شاگردى دروس حوزوى در محضر بزرگانى چون ادیب نیشابورى دوم، میرزا هاشم قزوینى، آیت الله میلانى و برخى دیگر از علماى نامدار
- دکتراى زبان وادبیات فارسى از دانشگاه تهران ۱۳۴۸
- شاگردى بزرگانى چون بدیع الزمان فروزانفر، دکتر مینوى، دکتر على اکبر فیاض، احمدعلى رجایى بخارایى و غلامحسین یوسفى ، غلامحسین مصاحب و عباس زریاب خویى و ...
- تدریس و تحقیق در دانشگاه هاى مختلف جهان از جمله انگلستان ، آمریکا ، ژاپن و ..
- نخستین محققى که در دوره معاصر «بیدل دهلوى» را به جامعه ادبى معرفى نمود.
- نخستین محققى که در دوره معاصر «حزین لاهیجى» را به جامعه ادبى معرفى نمود.
- با تحلیل و تفسیر کتاب «الفصول» چهره واقعى کرامیه را به پژوهندگان ایران و ایرانیان شناساند.
- برخى از دفترهاى شعر او عبارتند از : زمزمه ها ، شبخوانى ، از زبان برگ ، در کوچه باغهاى نیشابور، از بودن و سرودن ، مثل درخت در شب باران ، بوى جوى مولیان و ...
...
استاد محمد پروانه مه ولاتی
استاد محمد پروانه مه ولاتی، سوای عمری خدمت فرهنگی به عنوان شاعر، هنرمند و نویسنده بنام شهر شاعران و صاحبدلان – نیشابور سبز- نیز معروف است.
زندگی
در مهرماه 1325 در خانواده ای متوسط و کشاورز واقع در روستائی از بخش مه ولات 15 کیلومتری کاشمر بدنیا آمد، مادر او حافظ قرآن و روحانی بااخلاصی بود، از سواد قدیمه مخصوصاً علوم حوزوی و طب قدیم بهرمند بود. دوبیتی می سرود، و همو بود که در این راهِ رنگارنک و پر فضیلت مشوق و راهنمای محمدش بود.
محمد، دوره ابتدائی را در روستا گذراند و اولین سرودهایش مربوط به 8 یا 9 سالگی می شود.
دیپلم و لیسانس را در مشهد اخذ کرد و از محضر استادان بزرگی چون دکتر شریعتی، دکتر غلامحسین یوسفی، دکتر جلال متینی تلمذ کرد.
او افتخار چاپ اولین کتاب مرحوم شریعتی را در چاپخانه گوتمبرگ مشهد با نام «ابوذر غفاری» بخود اختصاص داده است.
وی در مقطع فوق لیسانس رشته ادبیات، 14 واحد را گذراند، در کلاس ها حاضر می شد ولی چون چیزی تازه ای نیافت که قبلاً نخوانده باشد یا ندیده باشد، دانشگاه را رها کرد و به دانشگاه واقعی یعنی کتابخانه و کتابفروشی ها پناه برد.
آثـــار
«زیر آسمان نیشابور»؛ مجموعه شعر، نام اولین کتاب استاد پروانه است که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور منتشر گردید. (1369ش.)
...
دسته بندی | زبان و ادبیات فارسی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 552 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 41 |
مقاله تقابل عقل و عشق از دیدگاه عطار
این مقاله در قالب فایل پی دی اف میباشد.
دسته بندی | مواد و متالوژی |
بازدید ها | 3 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1650 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 107 |
تحقیق سـرمـت متـریال
فهرست مطالب:
فصل اول:تعریف و طبقه بندی سرمت ها
1-1- مقدمه.......................................................................................................... 1
1-2- طبقه بندی................................................................................................... 4
1-2-1- سرمت های با پایه ی کاربید.................................................................... 5
1-2-2-سرمت های با پایه ی کربونیترید................................................................ 5
1-2-3-سرمت های با پایه ی نیترید....................................................................... 6
1-2-4-سرمت های با پایه ی اکسید...................................................................... 6
1-2-5- سرمت های با پایه ی بوراید.................................................................... 6
1-2-6- سرمت های محتوی کربن........................................................................ 6
فصل دوم : تکنیک های ساخت وتولید سرمت
2-1- مقدمه ......................................................................................................... 7
2-2-آماده سازی پودر........................................................................................... 9
2-3-زینترینگ....................................................................................................... 9
2-3-1-مکانیزم زینترینگ فاز مایع......................................................................... 11
2-3-2-کوره ها.................................................................................................... 12
2-4-پرس کاری سرد بصورت ایستا...................................................................... 13
2-5- عمل فشارش هیدرواستاتیک(همه جانبه)سرد................................................. 16
2-5-1-امتیازها و معایب....................................................................................... 17
2-6- روش اکستروژن گرم برای مخلوط های پودری سرمت.................................. 21
2-7-نورد پودر..................................................................................................... 22
2-8-ریخته گری دوغا بی...................................................................................... 25
2-9-فرایند قالبگیری تزریقی(MIM )................................................................... 27
2-9-1-کاربردها و مزایای فرایند MIM برای سرمت ها....................................... 28
2-10-فشرده سازی داغ ایستا................................................................................ 31
2-11- پرس ایزواستاتیک گرم (HIP)................................................................. 33
2-12-اکستروژن گرم شمش های سرمت............................................................... 35
2-12-1-روش ها................................................................................................. 35
2-12-2-کاربرد................................................................................................... 36
2-12-3- ترکیب زینترینگ- فشرده سازی 38
2-13- تراوش...................................................................................................... 40
2 -14 - اتصال و ریز ساختار:
2-14-1- اتصال................................................................................................... 44
2-14-2-انحلال پذیری........................................................................................ 44
2-14-3-رطوبت.................................................................................................. 45
2-14-4-ریز ساختار............................................................................................ 46
2-14-5 -آرایش موقعیتهایسرمتبرای بهبود مقاومت در مقابل تغییر شکل و تافش شکست 47
فصل سوم :انواع سرمت ها وکاربردهای آن
3-1 – سرمت های اکسیدی
3-1-1 - مقدمه ................................................................................................... 50
3-1-2 - سرمت های اکسید- سیلیکون................................................................. 50
3-1-3 - سرمت های اکسید آلومینیوم................................................................... 51
3-1-4 - سرمت های اکسید منیزیم....................................................................... 53
3-1-5 - سرمت های اکسید بریلیوم...................................................................... 54
3-1-6 - سرمت های اکسید زیرکونیوم................................................................. 54
3-1-7 - سرمت های اکسید توریوم...................................................................... 55
3-1-8 - سرمت های اکسید اورانیوم.................................................................... 55
3-1-9- سرمت های محتوی دیگر اکسیدها........................................................... 57
3-1-10- سوپر هادی دمای بالا با زمینه فلزی..................................................... 58
3 -2 - سرمت های کاربید و کربونیترید
3-2-1 - مقدمه ................................................................................................... 58
3-2-2 - سرمت های کاربید تیتا نیم متصل به نیکل............................................... 61
3-2-3 - سرمت های کاربید تیتا نیم متصل به فولاد............................................... 62
3-2-4- مقایسه ی کاربیدهای متصل به فولاد که قابلیت عملیات حرارتی دارند با کاربید تنگستن متصل با کبالت 64
3-2-5- مقایسه ی سرمت های کاربید متصل به فولاد با دیگر مواد مقاوم در برابر سایش
3-2-6 - سرمت های کاربید با آرایش های مختلف اتصال فولادی........................ 65
3-2-7 - ساختن سرمت های کاربید تیتا نیم متصل به فولاد................................... 67
3-2-8 - سخت کردن سرمت ها با اتصال فولاد.................................................... 68
3 -2 -8 -1 - ماشینکاری و سایش............................................................................ 68
3-2-9- سرمت های کربونیترید تیتا نیم.................................................................. 69
3-2-9-1 - ویژگی ها.......................................................................................... 72
3-2-9-2-کاربردها.............................................................................................. 75
3-2-10 - سرمت های کاربید تنگستن متصل به فولاد........................................... 75
3-2-11 - سرمت های کاربید کروم................................................................... 76
3-2-11-1 - کاربردها و ویژگیها....................................................................... 77
3-2-12 - دیگر سرمتهای بر پایه ی کاربید............................................................ 79
3-2-13- سرمت های کاربید سیلیسیم – آلومینیوم................................................. 80
3-2-14- سرمت های کاربید آلومینیوم – بور........................................................ 81
3 -3 - سرمتهای بورید
3-3-1 - مقدمه ................................................................................................... 83
3-3-2 - سرمت های بورید زیرکونیوم.................................................................. 85 3 – 3 -3 - سرمتهای بورید تیتانیم...........................................................................86
3 -3 -4 - سرمتهای بورید مولیبدن............................................................................. 87
3-3-5 - دیگر سرمتهای نسوز(دیرگداز).............................................................. 88
3-3-5-1 - سرمتهای نیتریدی و کربونیتریدی ....................................................... 88
فصل چهارم:روش تحقیق
4 -1 – مقدمه.........................................................................................................92
4 -2 - تولید سرمت های کاربید تیتانیوم زمینه فولاد ریل............................................92
4-3- تولید سرمت های کاربید سیلیسیوم- آلومینیوم.......................................................92
فصل پنجم: نتایج وبحث
5-1- مقایسه مقاومت به سایش نمونه سرمتی با نمونه AL-Si و Al خالص.......................94.
5-2- مقایسه خواص مکانیکی AL خالص وAL-Si با سرمت کاربید سیلیسیم – آلومینیوم........95.
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل1.روشهای متالورژی پودر تولید سرمت و کاربیدهای سمانته............................ 8
شکل2 .پرسکاری سرد بصورت ایستا با(a)پرس معمولی از دو طرف (b)پرس با فک
ثابت. ................................................................................................................... 14
شکل3.بازگیری سیکل پرس با کنترل کردن حرکت قالب (با لا وپایین فشار )........... 14
شکل4 .شمایی ازمخزن پرس هیدرواستاتیک سردبا یک قالب پودر در روش کیسه ی
مرطوب.................................................................................................................. 19
شکل5 .شمایی از تجهیزات پرس هیدرواستاتیک روش کیسه ی خشک.................... 20
شکل6 .ماشین آلات اکستروژن گرم برای مخلوط های پودری سرمت.(a )دهانه اکستروژن.(b)پرس فشار کاری تحت خلأ............................................................................................................................... 21
شکل7 : شمایی از نورد پودر با تغذیه به روش اشباع شده وآرایش افقی غلتک ها.نسبت تراکم،ho/hg 24
شکل8: فرایند نورد پودر با کشیدن قرقره در میان غلطک های مخصوص پس از اولین عملیات زینترینگ 24
شکل 9:شمایی ا ز ریخته گری دوغابی پودر فلزی................................................... 26
شکل 10 .شمایی از فرایند MIM برای سرمت ها.................................................. 30
شکل 11 .قا لب ومکانیزم تزریق برای فرایند MI M............................................. 31
شکل 12:مقیاس تولید Mg225(250 تنی) پرس داغ خلا..................................... 33
شکل 13 :سه روش برای اکستروژن گرم مخلوط های پودر.(a)روش پودرشل.(b)روش شمشال.(c)روش قوطی فولادی............................................................................................................................... 36
شکل 14 :شمایی سیکل نمودار برای موم گدازی با فشار پایین وزینترینگ با فشار بالا.39
شکل 15 :مونتاژ قالب تراوش پره توربین از نوع سرمت.......................................... 41
شکل 16 .شمایی از تشکیل سرمت ها که با صفحه کوچکی محکم شده ودر اثر تراوش حاصل ی گردد.(a)
تراوش زیرکونیم. (b)تراوش آلومینیوم................................................................................ 43
شکل17 :نیروهای عامل سطح دریک نقطه از فصل مشترک از مایع ساکن روی جامد 45
شکل 18 : ریزساختار از سرمت های کاربید تیتانیم زینتر شده در خلا به مدت یکساعت ودمای 1400 درجه ی
سانتیگراد(° F 2550 ) در گرافیت. .......................................................................................... 47
شکل 19 تاثیر دما روی خصوصیات استحکام ازسرمت های اکسید آلومینیوم – کروم 53
شکل 20 :سختی دمای اتاق سرمت های کاربید عملیات حرارتی شده با اتصال های فلز آهن دار. 62
شکل 21 : تصویر شفاف شده ذره کاربید در سرمت با اتصال فولادی................... 64
شکل 22 :سرعت های برش برای 0.075 میلیمتر(in 0.003) تغییرشکل دماغه در مقابل درصد اتمی از اتصال تیتا نیم
برای موادها شامل چهار سطوح مختلف از آلومینیوم........................................................ 69
شکل 23 :مقاومت در مقابل تغییرشکل ابزار محتوی کاربید وانادیم ازموادهای ابزار برش شامل 0 یا 5 درصد آلومینیوم.
مواد برش فولاد 4340 با سختی HB 300 ................................................................... 70
شکل 24 :ترکیب مرجح از سرمت های کربونیترید تیتانیم........................................ 71
شکل 25 :میکروساختار یک نمونه اسپینودال سرمت کربونیترید تیتانیم...................... 72
شکل 26 : شمایی از ریزساختار سرمت کربونیترید تیتانیم........................................ 73
شکل27 : تاثیرترکیب اتصال فلزدراستحکام گسیختگی عرضیازسرمتکربونیتریدتیتانیم .74
شکل28 :مقایسه دامنه خوردگی دونوع سرمت وکاربیدهای سمانته شده هنگام تراشکاری فولاد 4340 75
شکل 29 : تاثیر دما روی خواص حرارتی واستحکام سرمت های کاربید کروم......... 79
فهرست جداول
عنوان ....................................... صفحه
جدول1 :تاریخچه ای از توسعه تولیدات سرمت وبازا ریابی آنها.............................. 2
جدول2 .روشهای شکل دادن سرمت....................................................................... 8
جدول 3 : مقایسه ای از استحکام گسیختگی عرضی برای کاربیدهای سمانته شده بعد از پرس ایزواستاتیک گرم و زینترینگ فشاری.................................................................................................................... 39
جدول 4 : مقایسه و خصوصیات از سرمت های اکسید آلومینیوم.............................. 52
جدول 5 :خصوصیات دی اکسید اورانیوم وزمینه دلخواه فلزات درسرمت های سوخت راکتور هسته ای. 57
جدول 6 :خصوصیات سرمت های کاربید با اتصال فولادی..................................... 66
جدول 7 : کاربردهای از سرمت های کاربید با اتصال فولادی................................. 67
جدول 8 : خصوصیات کاربید تنگستن با اتصال فولادی........................................... 76
جدول 9 : خصوصیات سرمت های کاربید کروم.................................................... 78
جدول 10:خصوصیات از موادهای انتخاب شده جاذب نوترون................................ 82
جدول 11 :خصوصیات از بوریدهای فلز وسرمت های با پایه بوراید........................ 85
بخشهایی از متن:
مقدمه:
سرمت، نامی اختصاری که در تمام جهان برای ترکیبی همگن که از فلزها یا آلیاژها یا یک یا چند فاز سرامیکی است که متشکل از تقریباً 15 تا 18 درصد از حجم آن است و انحلال پذیری نسبتاً اندکی بین فازهای فلزی و سرامیکی در دمای آماده سازی وجود دارد به کار می رود. تعریفی خوب از کلمه سرامیک را می توان در« فهرست سرامیکی» پیدا کرد . هر نوع محصول غیر عادی، غیر فلزی که در طول ساخت یا استفاده در معرض دمای بالا قرار می گیرد. بطور نمونه، اما نه منحصراً، سرامیک یک اکسید،براید،کاربید فلزی، یا ترکیب یا مخلوطی از چنین موادی است؛ که در آنها آنیونهایی وجود دارد که نقش مهمی در ساختار و خواص اتمی بازی می کند.» با داشتن منبعی خاص در مورد سرمت ها، این تعریف از جزء سرامیکی می تواند تا مرزی گسترش یابد که شامل نیتریدها، کربونیتریدها و سیلیسیدها نیز بشود.
در دیدی وسیع، سرمت ها همانند نوع خاص مواد سخت و دیرگداز موجود در طبقه کلی، زمینه فلزی کامپوزیت ها هستند. در مقاله های علمی این موضوع پوشش خوبی داده شده است، به ویژه در طیف حجم شکستگی های خاص قابل مقایسه و اجزاء فلزی. در مقام مقایسه با لایه های کامپوزیت،ترکیب فلز و غیر فلز در سرمت ها در مقیاس بسیار ریز اتفاق می افتد.فاز غیر فلزی معمولاً غیر رشته ای است اما تعدادی دانه های ریز غیر هم محور تشکیل یافته که به خوبی در هم پراکنده شده و به زمینه فلزی چسبیده اند. در صورتی که جزء فلزی یا سرامیکی غالباً به صورت رشتهای می باشند، ماده باید به عنوان یک ماده ی کامپوزیتی در نظر گرفته شود. اتصال بین فاز غیر فلزی و زمینه فلزی اثرات مهمی را در بین سرمت ها ایجاد می کند؛ این مورد به شدت بر ارتباطات فازی، انحلال پذیری و ویژگی های مرطوب شدن که در ارتباط با اجزاء سرامیکی و فلزی هستند، تاًثیر می گذارد. تفاوت در بین اندازه ی جزء سرامیکی به سیستم و کاربرد آن مربوط است. این میتواند ریزی 50 تا 100 میکرومتر باشد، همانگونه که در بعضی از انواع سرمت ها بر پایه ی دی اکسید اورانیوم(uo2) که برای عناصر سوخت راکتور هسته ای استفاده می شوند یا به ریزی 1 تا 2 میکرومتر، که در نوع ریز ذرات کاربیدهای سمانته شده وجود دارد. می باشد. در صورتی که جزء سرامیکی، کوچکتر و در اندازه های کمتر می باشد، ماده می تواند به عنوان طبقه ای از آلیاژ مقاوم شده تلقی شود و بنابراین از تعریف مورد قبول برای سرمت ها خارج می شود.
...
- نورد پودر[1]:
نورد پودر یک فرایند تولید متداول و به خوبی شناخته شده در متالورژی پودر است که میتواند کاربردهایی در تولید سرمت نیز پیدا کند. در این فرایند، مخلوط های پودری سرمت از قیف به فضای بین غلتک ها هدایت و بصورت تسمه ی فشرده شده خارج می شود.
طریقه ی قرارگرفتن غلتک های نورد ممکن است شبیه نوردکردن متداول بر بالای هم باشد که در این حالت پودر برطبق شکل 7 ،ازیک قیف واز میان دریچه های قابل تنظیم هدایت واز طریق کانالی به طرف پایین سرازیر می شود.غلتک ها عمدتاً به صورت افقی قرار می گیرند.در این نوع طراحی،پودر مستقیماً ازقیف وارد فضای بین غلتک ها میشود.این نوع تغذیه به«تغذیة اشباع شده» معروف است که تنظیم آن به میزان پودر واقع در بالای فضای بین غلتک ها وابسته است. در مقام مقایسه با شروع ماده در تبدیل به شمش شدن در بین غلتک ها، پودر شل استفاده شده در این فرایند، هیچ مقاومتی قبل از ورود به غلتک ها ندارد و باید آزادانه خودش جریان یابد و یا با فشار به این فاصله وارد شود. در طول فرایند فشرده سازی با غلتک ها، چگالی و خواص فیزیکی مخلوط پودر تغییر می یابد. برای ترکیب های پودر سرمت، امکان شکل پذیری یک نوار با چگالی و مقاومت کافی به تعدادای از عوامل بستگی دارد که البته به آنها محدود نیست و این عوامل شامل قطر و سرعت غلتک، درجه ی بارگیری مخلوط سرمت با مواد فاز سخت، چکش خواری فاز فلزی و میزان نرم کننده ی اضافه شده به مخلوط می باشند. وجود اجزاء سخت برای اصطکاک پودرها در طول غلتک و نیز اصطکاک داخلی مخلوط پودر مرحله ی فشرده شدن لازم است. این برای پودرهای سرمت که با نورد شکل می گیرند یک ویژگی مطلوب است که البته در کنار آن تا حدی بطور ذاتی مقاومت قطعه ی ریختگی را چه به شکل ورق و چه به شکل نوار کم می کند.
ضخامت ورقی که می تواند با یک قطر نورد داده شده، فشرده شود، کاملاً محدود است. نسبت قطر نورد به ضخامت نوار 600 به 1 و 100 به 1 است که به نظر می رسد طیفی برای پودرهای فلزی گوناگون باشدو قابل قبول است که فرض کنیم که اندازه های متوسط تا کمتر برای سرمت ها به کار می رود. دستگاه های خاصی برای جلوگیری از جریان یافتن پودر به خارج از فاصله ی غلتک های نورد نیاز است یک جریان همسان از پودرها در تمام عرض نوار برای بدست آوردن چگالی یکسان در نوارهای نورد شده ضروری است. ممکن است لبه بشکند. این مطلب، بخصوص در مورد نوارهای سنگین تر صادق است. یک ضخامت نوار بهینه باید از طریق آزمایش حاصل شود. نوارهای ضخیمتر برای کلاف شدن بسیار سخت می باشند و نوارهای نازکتر نیز بسیار شکننده می باشند. سرعت نورد کردن متغیر دیگری است که فقط در خلال آزمایش کردن با یک ترکیب پودر سرمت داده شده بدست می آید. پودرهای فلزی خالص بدون فاز سخت در سرعت نورد 30 متر در ساعت(100فوت بر ساعت) فشرده می شوند. و این مطلب در هر خروجی نزدیک به این بزرگی سرعت می تواند دیده شود که سرمت ها حاصل می شوند.
یک خط تولید پیوسته نورد پودر کامل شامل واحد کوره های چسب زنی و زینترینگ، پایههای نورد دوباره، و در صورت نیاز یک یا تعداد بیشتری کوره ی آنیل کردن است. تجهیزات کلاف پیچی در انتهای خط تولید نیز مورد نیاز است. این تجهیزات همچنین شامل مواد قالبگیری با سرمایه زیاد می شود که در اثر تضمین تقاضا برای محصول ایجاد شده است. هر چند که هزینه های کاری برای چنین عملیاتی اندک است ولی این موضوع ممکن است هنگامی باشد که هنوز این روش تولید کاربردی در سرمت ها نیافته بود. یک ترکیب ساده(شکل 8) در صورتی شدنی است که پس از مرحلهی چسباندن(نشان داده نشده)و جو پیوسته زینترینگ، یک محصول مقاومت و شکل پذیری کافی داشته باشد تا بتواند به کلاف تبدیل شود. ترتیب فشرده سازی با نورد برای تولید یک نوار به شکل ساندویچ که متشکل از دو نوار با دو ساخت مختلف است ایجاد شده است.
Powder Rolling [1]
دسته بندی | زبان و ادبیات فارسی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 45 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 67 |
بخشهایی از متن:
شناختگی نهاد: گاه نهاد را شناخته (معرفه) می آورند.
1- شناختگی به شناسه: اگر سخنور بخواهد از خود یا شنونده یا دیگری خبر بدهد نهاد را با شناسه، شناخته می گرداند.
الف: نخست کس:
ما بیغمان مستِ دل از دست داده ایم همه از عشق و همنفس جام باده ایم
ب: دوم کس:
تو در عالم نمی گنجی، زخوبی؛ مرا هرگز کجا گُنجی در آغوش؟
گاه شناسه «تو» شنونده ای ویژه و یگانه را نیست؛ هرکس را که روی سخن او با بتواند بود،
در بر می گیرد. در این بیت از جامه ای، هر گمراه فریفته ای را که دل به فریبهای گیتی خوش کرده باشد، برادران تو بیچاره در ثری رفتند
تو همچنان، زسر کبر، بر ثریایی!
پ: دیگر کس: دیگر کس را به شناسه شناخته آورد که شناسه را مرجعی باشد؛ و آن مرجع پیشتر در سخن آورده شده باشد.
الف: هنگامی که مرجع پیش از شناسه آورده شده باشد.
آباد به توست خانه، چون رفتی او روی نهاد سوی ویرانی
ب: هنگامی که مرجع آشکارا پیش از شناسه آورده نشده باشد. در این هنگام واژه ای پیش از شناسه آورده شده است که مرجع نیست. لیک به گونه ای آن را فرایاد می آورد.
رقعنده ذرّه ذرّه هستی، به شوق دوست آن هم نیایشی است که شوق ذوق اوست
پ- گاهی شناسه آورده می شود، بی آنکه پیش از آن مرجعی در سخن یاد شده باشد. این کاربرد شناسه زمانی شدنی و پذیرفتنی است که مرجع نیک آشکار و از پیش دانسته باشد.
بنده را سیر دار و پوشیده؛ چون به کار تو هست کوشیده
جان دهد بنده، چون دهی نانش جان گرامی بود، مرنجانش
رزق بر اهل خانه تنگ مکن! روزی او می دهد؛ تو جنگ مکن
2- شناختگی نهاد به نام: گاه نهاد را به نام (عَلَم) شناخته می آورند.
...
فعل جمع
1- وقتی که فرصت تنگ باشد. منتظر کسانی هستیم که از جایی خارج شوند و یکی می گوید: آمدند!
2- هرگاه مسند الیه بسیار آشکار باشد ß حسن را گرفتند و بردند زندان! نظر شمیسا
3- اگر تکیه روی گزاره باشد نه نهاد ß پیرمردی را گفتند: چرا زن نکنی! نظر شمیسا
4- کرامت از ذکر مسند الیه و تحقیر آن ß ماشینش را دزدیدند. نظر شمیسا
5- مصلحت پنهان کردن اسم مسند الیه باشد (مثلاً ترس یا احتیاط)
در می خانه ببستند خدایا مپسند که در خانه تزویر و ریا بگشایند
تنکیر مسند الیه
1- اگر تکیه بر مسند باشد نه مسند الیه یکی (مردی) می گفت امشب برق می رود.
2- اگر قصد پنهان کردن هویت مسند الیه باشد. نظر شمیسا
3- تعظیم و مبالغه نظر شمیسا
4- تقلیل و تحقیر نظر شمیسا
5- برای بیان نوع [مثال برای انواع تنکیر مسند الیه]
1- یکی بر سر شاخ وبن می برید خداوند بستان نظر کرد و دید
2- دانشجویی به من گفت
3- مگر بویی از عشق مستت کند طلبکار عهدالستت کند
4- در آتش ار خیال رخت دست می دهد ساقی بیا که نیست زدوزخ شکایتی
5- نادری پیدا نخواهد شد امید کاشکی اسکندری پیدا شود
خبر: کلام خبری ذاتاً احتمال صدق و کذب دارد چه ممکن است بعضی قرائن در کار باشد که بواسطه آن جمله را دروغ محض یا راست محض بدانیم.
جمله خبریه ذاتاً قابل صدق و کذب است. [نظر هُمایی، شمیسا، کزازی]
خبر: جمله خبری هم ایجابی می تواند بود، هم سلبی اگر در جمله ای انجام نشدن کاری یا نداشتن صفتی به کسی یا چیزی بازخوانده شود. آن جمله همچنان، جمله خبری خواهد بود. [نظر کزازی]
زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نیست در حق ما هرچه گوید، جای هیچ اکراه نیست.
خبر: جمله خبری دارای دو بخش نهاد، گزاره است.
خبر: 1- خود مخاطب از مضمون جمله آگاه است.
2- نسبت به مضمون خبر حالت انکار ندارد. (شک و تردید)
دسته بندی | زبان و ادبیات فارسی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 35 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
بخشهایی از متن:
در این تحقیق ابتدا به تعریف اسطوره و اسطوره شناسی پرداخته شده و بیان شده که نخستین بار کلمة اسطوره در زبان فارسی توسط چه کسی و در کجا بوده است. سپس فهرست اساطیر ایران را در سه هزار سال نهضت نام برده ام و به توضیح چند مورد آن اکتفا نموده ام. در ادامه به جامعه شناسی اساطیر در شاهنامه، سرودة حکیم ابوالقاسم فردوسی پرداخته شده است. چون اسطوره ها در هر زمان و مکان تغییر می کنند در انتهای این مجموعه قسمتی با نام انسان و اسطوره های نوینش بیان گردیده که نظر متفکرانی چون نتیجه فرانسیس بیکن و …. در این مورد و این که چرا اسطوره ها ادامه دارند نقل گردیده. امید است مورد توجه قرار گیرد.
...
‹‹ فصل چهارم ››
انسان و نوین اسطوره هایش
پیش از سقراط و پیدایش فلسفه، اساطیر به طور کلی، شکلی از هنر و ادبیات محسوب می شدند. هر چند اساطیر خود نمود و نماد وجهی از باورهای دینی دوران باستان بودند، اما این باور به شکلی هنری بیان می گردید. به عبارت دیگر اساطیر یونان باستان را می توان مظهر حیات هنری یونانیان انگاشت. اما با ظهور فلسفه افلاطونی این رویکرد در معرض پرستش و زوال قرار گرفت و این دگرگون اساسی در ساخت، بنیاد و برداشت اساطیری پدید آمد. در این دوران، فلسفه باورهای سنتی و کهن و آداب و عادات رایج را دچار تزلزل ساخت و عقل فلسفی دیگر عقلی بود که کاملاً صبغه ایی ناسوتی یافته بود. به قول نیچه در این دوران خدایان المپ از آسمان به زمین کشانده شدند و شک گرایی فلسفی جانشین آن باور کهن و باستانی گشت. نهایت این که آغاز تفکر فلسفی با نفی نگرش های اساطیری همراه گردیده و تأثیر آن تا قرن ها ادامه یافت.
اما علی رغم نفی این نگرش از سوی فلاسفه و با وجود رنسانس و پیشرفت های علمی و فکری و پیدایی منطق استقرایی فرانسیس بیکن و گسترش یافتن خرد انتقادی دکارتی، رویکرد اساطیری در میان توده ها، اعتبار خود را با همان قوت پیشین همچنان حفظ نموده بود. میرچا الیاده می گوید، طبیعت در تمام این دوران ـ از باستان تا کنون ـ به نظر توده های مردم تنها طبیعتی مادی نبود بلکه در عین حال نیروهای فراطبیعی را نیز در برمی گرفت یعنی نمود و نماد نیروهای قدسی و مظهر حقیقت برتر بود.
دسته بندی | مواد و متالوژی |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2543 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 71 |
مقاله آلیاژهای حافظه دار
بخشهایی از متن:
مقدمه و تاریخچه
آلیاژهای حافظه دار موادی بسیار جالب با مشخصات حفظ شکل و سوپرالاستیسیته هستند که فلزات و آلیاژهای معمولی این خاصیت را ندارند . خواص متمایز و برتری آن ها نسبت به سایر آلیاژها عکس العمل شدید این مواد نسبت به برخی پارامترهای ترمودینامیکی و مکانیکی و قابلیت بازگشت به شکل اولیه در اثر اعمال پارامترهای مذکور است . وقتی یک آلیاژ معمولی تحت بار خارجی بیش از حد الاستیک قرار میگیرد تغییر شکل میدهد . این نوع تغییر شکل بعد از حذف بار باقی می ماند . آلیاژ حافظه دار منجمله نایتینول رفتار متفاوتی از خود ارائه مینماید . در دمای پایین یک نمونه حافظه دار می تواند تغییر شکل پلاستیک چند درصدی را تحمل کند و سپس به صورت کامل به شکل اولیه در دمای بالا برگردد . و این تنها با افزایش دمای نمونه ممکن است. این فرآینددربارةپدیدةحافظه داری شکل اولین بار در سال1932 توسط,Change Readمشاهد شدآنها وارون پذیری حافظه شکلی رادر AuCd ازطریق مطالات فلزشناسی وتغیرات مقاومت الیاژ بررسی کردند و برای مدت زمان طولانی در حد کنجکاوی آزمایشگاهی باقی ماند تا اینکه این در سال 1956 مشاهدات و تحقیقات مربوط به تز دکترای Horbojen در موضوع اثر حافظه دار در آلیاژ CuZn منتشر شد و در سال 1963 کشف حافظه داری شکل در آلیاژ NiTi با درصد اتمی مساوی (50-50%) توسط Buhler و همکارانش نظر دانشمندان ومحققین را جلب نمود. در این هنگام تحقیق درباره متالورژی و کاربرد های عملی اولیه آن به طور جدی آغاز شد. در سال 1967 درکنفرانس Buhler,Nol و همکارانش تحقیقات گستردة خود را بر روی Nitinol و کاربرد های تجاری فراوان در صنایع ارائه دادند. از سال 1980 Hawt,Micheal با انتشار مقاله بر روی برنج مادة جدید حافظه دار دیگر را معرفی کردند و بعد رفتار سوپرالاستیک مواد حافظه دار و بویژه نایتینول به منظور وسایل پزشکی و صنعتی توسعه یافت و کشف مزایای اساسی وعملی آن ها هر روز رو به افزایش است .
...
- مزایا مربوط با رفتار سوپر الاستیک آلیاژحافظه دارنایتینول :
سوپر الاستیسیته اجازه می دهد تا تغییر فرم های الاستیک بسیار زیاد ، وابسته به تغییرات کم تنش به وقوع بپیوندد .عامل مکانیزم بیش از 5% کرنش بازیابی و
psi50000 تنش بازگردانی با چرخه های بالا را توانایی داد . برای مثال سیم های نایتینول به ابعاد in 020/0عمری برابر 16 پوند می توانند داشته باشند . از آنجا که عامل حافظشکل و سوپر الاستیسیته براساس عدم نفوذ و بدون تغییر فاز می باشد لذا
« تغییر حالت مارتنزیتی» نامیده می شود .اثر مکانیکی حافظه داری ( سوپرالاستیکی ) توسط تغییر شکل آستنیت در یک دامنة دمای معین متوقف می شود و یک استحالة تنش القایی فاز مارتنزیت را حاصل می کند آلیاژ نایتینول ماده ای هوشمند است زیرا با داشتن امکان تشخیص و قابلیت شکل بازگشت به شکل مشخص ، امکان اقدام خودکار در شرایط ضرروی را دارا می باشد . ساختار ماده در دمای پایین مارتنزیت و در دمای بالا آستنیتی است . نایتینول مارتنزیتی نرمی فوق العاده ، تنش تسلیم پایین و شکل پذیری قابل توجهی دارد . با تبدیل ساختار آلیاژ آستنیت در اثر افزایش دما ، شکل قبلی آلیاژ بازیابی می شود . برای استحالة آستنیت به مارتنزیت یا بلعکس درجه حرارت شروع و پایان استحاله باید تعیین شود . مقدار این دما با توجه به نوع کاربرد مهم میباشد. 500.- 700 جای است که ساختار کریستالی استنیت تغییر می کندو تغییر ساختاربه واسطه باندهای دوقلوی است که درفصل سوم بحث می شود.
تعدادی از مولفه ها بیانگر افزایش انعطاف پذیری برگشت پذیر به 10% وتقریباً 10 بار بیشتر از مقدار الاستیسیته فلزات رایج مواد فلزی است . مؤلفه سوپر الاستیک اینجا احتمالات جدید ، را باز می کند از زمانی که آنها با مقاطع عرضی کوچک وجود داشته باشند شکست زیاد و شکل پایدار دارند . استفادة اقتصادی این اثرات به خصوص در مکان های تکنولوژیکی – پزشکی وتکنیک میکروسیستم کنترل واندازه گیریهای خودکار الکترونیک و خودرو به علاوه به بالابردن توانایی های بدنه خوب است .
6- معایب مربوط به رفتار سوپر الاستیک آلیاژ حافظه دار نایتینول:
آلیاژ نایتینول علیرغم دارا بودن خواص مطلوبی مانند الاستیسیته بالا وتنش کششی نهایی بالا دارای محدودیت های از قبیل ، کم بودن مقاومت خستگی و سایشی میباشد که برخی محققین با اضافه کردن یون های نیتروژن و بور سعی کرده اند مقاومت به خستگی و سایشی آلیاژ نایتینول را اضافه کنند .همچنین مشکل شیب دمای وسیعی است که برای سوپر الاستیک و نایتینول مشاهده می شود. و سوپر الاستیسیته بسیار عالی نایتینول قابل توجه است اما فقط برای کرنش های بالای 8 % است. منحنی تنش کرنش فرایند بار گذاری نایتینول را نشان می دهد که کرنش بازیابی در دسترس است. و افزایش بار گذاری با دمای مشخص است.
...
نتایج مشخصی با استفاده از مقدار متوسط بدست آمد ه از پنج تصویر میکروگراف نوری به صورت تصادفی از مقطع هر نمونه گرفته شد. درصد نواحی ( یا کسر ) نسبت حضور حفره ها در آن مناطق به مناطق کل در دامنه اندازه حفره های مختلف اندازه گیری شد . مشاهده شد که اندازة حفره های متوسط و معمولی در کپسول آزاد HIP تحت شرایط متفاوت هر دو فرآیند حدود 50 تا 200 است .
بنابراین تفاوت های درتوزیع اندازةحفره ها بین این دو نمونه وجود داشت .تعداد زیادی حفره های بزرگ در نمونة(1)که (200>) بود وجود داشت . بنابراین واضح است که توزیع اندازة حفره ها میتواند اغلب با استفاده از پارامترهای متفاوت فرایند تنظیم شود . به علاوه مشاهده شد که بیشترین حفره ها در نمونة زینترینگ کوچکتر از 100 است که این نتایج بسیار مشابه بود به گزارش توسط دیگران که انجام شده بود .
دسته بندی | عمران و ساختمان |
بازدید ها | 2 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 5061 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 78 |
پاورپوینت انواع پی ها
فایل پاورپوینت بررسی و آشنایی با انواع پی ها،در حجم 78 اسلاید،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
تعرف پی: به مجموعه ی بخشهایی از سازه وخاک که در تماس با آن انتقال بار بین سازه و زمین صورت می گیرد
پی ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
پی های سطحی:
که در عمق کم ودر نزدیکی سطح زمین اجرا می شوندو بارهای سازه را به زمین منتقل می کنند
پی های عمیق :
آن دسته ازپی ها که عمق آنها که کوچکترین بعد افقی شان از 6 متر تجاوز کند.
انواع پی های سطحی:
پی منفرد(پی تکی)
پی مرکب
پی نواری
پی باسکولی
پی گسترده
این فایل با فرمت پاورپوینت در 78 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول
فایل Wordآرماتور و نقش آن در ساختمانهای بتنی (21صفحه)
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | pptx |
حجم فایل | 7835 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 23 |
پاورپوینت باغ ارم شیراز
فایل پاورپوینت معرفی و آشنایی با باغ ارم شیراز،در حجم 23 اسلاید،همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن:
عمارت اصلی باغ ارم شیراز نمونه نسبتا کاملی از ساختمانهای اواسط دوره قاجاریه عمارت است . شیوه معماری عمارت باغ ارم شیراز که در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بنا گردیده با ویژ گیهائی که دارد همچون سایر بناهای همانند آن دوره پیروی از اصلوب معماری زندیه و صفویه است . حتی نقوش کاشیهای نمای عمارت نیز تقلید کاملی از تصاویر روی دیوارهای یکی از عمارات عهد صفویه میباشد . این ساختمان دارای سه طبقه است بام آن شیروانی است و در جلو ، ایوانی دو ستونی با سقف مسطح دارد .
سازنده و مهندس عمارت با شکوه فعلی باغ حاجی محمد حسن معمار شیرازی است .
فهرست مطالب :
معرفی عمارت اصلی باغ
قسمت های مختلف باغ
تصاویر باغ
باغ از نظر هنر
منابع
این فایل با فرمت پاورپوینت در 23اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت باغ شازده ماهان کرمان(21اسلاید)
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 3631 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
پاورپوینت معماری دیجیتال
فایل پاورپوینت بررسی و آشنایی با معماری دیجیتال، در حجم 36 اسلاید،همراه با 2 هدیه ویژه.
بخشی از متن:
امروزه با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی میتوان تمام جزئیات تصور شده یک طرح را پیشاپیش به تصویر کشید. کاری که در گذشته تقریبا غیرممکن بود. فرم در فضای کامپیوتر ترسیم میشود. خلاقیت شکل میگیرد. بیمهابا مشکلی توسط دستی رقم میخورد در فضایی که نه چندان آشناست اما این فضا یار دیرین است. این همان فضای کامپیوتری و عرصهایی برای خلق نوآوریهاست. معماری به همراه فضای دیجیتال طرحها را تحتالشعاع قرار میدهند طرحهایی که اعجاز معماری دیجیتال را نمایانگر است
در این بین این سئوال پیش می آید که " آیا معماری، در حیطه شکلگیری خود تنها به تفکر معمار وابسته است یا ممکن است به ابزاری نیز وابسته باشد؟ "
معماری عبارت است از ساخت یک فضا که بتواند به زندگی انسان هویت بخشد. هر چیزی که بتواند هویت را، با در نظرگیری خواسته شخص به بهترین وجه ارایه دهد، باید برای آن احترام قائل شد.
نتهای جاری شده در فضا تنها در صورتی شناخته میشوند که ابزار آنها وجود داشته باشد؛ پس یک آلت موسیقی پلی است بین احساس هنرمند و مجموعه نتهایی که هویتی را معرفی میکند. استفاده از ابزار نیز وقتی جایز است که پیشرفت و تکامل انسان را سبب شوند و با دید ضد ارزش نباید به آنها نگاه کرد زیرا ابزار پیشرفته خواه ناخواه در زندگی امروزی، نیاز به شمار میآیند. در این بین تکنولوژی مدرن در حوزه معماری که تولد آن سبکی آزاد و نامحدود است، شاید بیرحم مطرح شود.
فهرست مطالب :
معماری دیجیتال
مفهوم معماری
واقعیت مجازی و معماری
سیستم بینایی
سیستم شنوایی
سیستم لامسه
پاویون آب شور و آب شیرین
فرانک گری
اسکچ پیشنهادی شرکای گری
منطقه فرهنگی ابوظبی
موزه گوگنهایم ابوظبی
مرکز هنرهای نمایشی زاها حدید
موزه دریایی تادائو آندو
موزه هنرهای کلاسیک
لوئیجی کلانی
زاها حدید
این فایل با فرمت پاورپوینت در 36 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
هدیه محصول:
فایل پاورپوینت سبک معماری دیکانستراکشن(14اسلاید)
فایل Wordسبک معماری دیکانستراکشن(9صفحه)
یک خرید سه محصول