دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 4442 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 55 |
دانلود پاورپوینت معماری صخره ای
شامل 2 پاورپوینت 15 و 39 اسلایدی
گزیده ای از مطالب اسلایدها :
معماری صخره ای، حاکی از صحنه های مبارزه و جدال انسان با طبیعت و در خدمت گرفتن صخره های طبیعی است. در معماری معمولی، به وسیله مصالح ساختمانی گچ، آهک و خشت، هیئت اصلی بنا را به وجود می آورند، در صورتی که در معماری صخرهای فضای مورد نظر در درون توده سنگ هویدا می گردد و سنگ، مانند کالبدی، قشری مستحکم در اطراف این فضا ایجاد می کند.
آثار معماری صخره ای در اغلب نقاط جهان به چشم می خورد که در اکثر آنها اکنون دیگر سکنه ای زندگی نمی کند؛ ولی معماری صخره ای از نوع کندوان فقط در یک منطقه دیگر در روی زمین ایجاد شده و آن در دره زیبای گورمه ترکیه است. البته وسعت منطقه معمای صخره ای در دره گورمه در حدود 15 الی 20 برابر کندوان آذربایجان شرقی است.
پرفسور «دیوید رول» باستانشناس مشهور انگلیسی در سفر به ایران و کشف نخستین مسیر پستی دنیا، قدمت کندوان در این مسیر را یکی از استنادات خود برای نظریه فرود آدم _ یکجانشینی بشر غارنشین و زندگی اجتماعی انسانها_ قرار داده است.
ارتباط طبقات بالایی کرانها با خارج، از طریق پلکان های بسیار زیبایی از بدنه خود کران تامین گشته است. طبقه هم کف، اکثرا اصطبل بوده و طبقات دوم و سوم و چهارم به عنوان سکونت گاه استفاده می شود. در بعضی موارد از طبقه چهارم به عنوان انبار نیز استفاده کرده اند.
آبریزها اکثرا در کنار معابر و در خارج از کران ها و محیط مسکونی قرار داشته و هر چند خانواده به طور مشترک دارای یک آبریز هستند. آبریزها اکثرا دارای چند محل نشیمن و انباره میباشد که بستگی به شیب زمین دارد.
به خاطر قطر و ضخامت زیاد کران ها، ایجاد نورگیر در طبقات پایین کار بسیار مشکلی است، بدین مناسبت نورگیرها اغلب در طبقات بالا واقع شده اند. جنس پنجره ها از چوب بوده اغلب به شکل شطرنجی و در آنها قطعات کوچک شیشه تعبیه شده است.
آثار معماری صخره ای در اغلب نقاط جهان به چشم می خورد که در اکثر آنها اکنون دیگر سکنه ای زندگی نمی کند؛ ولی معماری صخره ای از نوع کندوان فقط در یک منطقه دیگر در روی زمین ایجاد شده و آن در دره زیبای گورمه ترکیه است. البته وسعت منطقه معماری صخره ای در دره گورمه در حدود 15 الی 20 برابر کندوان آذربایجان شرقی است.
مرغوبترین کشتزارهای اهالی کندوان در مقابل روستا ، بر روی دشتی مرتفع و زیبا قرار دارد. دره شمالی جنوبی سرسبز کندوان یکی از خوش آب و هوا ترین و زیباترین نقاط کوهستانی ایران به شمار میرود که علاوه بر نهر نسبتاً بزرگ دارای چشمههای آب معدنی نیز میباشد که دارای خواص پزشکی فوق العاده بوده و محتملاً در دفع سنگ کلیه بی تاثیر نیست مراتع سرسبز کوههای سهند از مهمترین مراکز دامداری و دامنه های اطراف کندوان یکی از بهترین نقاط پرورش دام در ایران به شمار می رود.
به همراه منابع و رفرنس تحقیق
دسته بندی | پرسشنامه |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 18 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 5 |
پرسشنامه توسعه حرفهای دبیران
هدف: پرسشنامه حاضر، بهمنظور سنجش میزان توسعه حرفهای دبیران طراحی و تدوین شده است و همانطور که مشاهده میشود دارای هشت مؤلفه با عنوان دانش موضوعی، محیط یادگیری، همکاری و تشریک مساعی، فناوری آموزشی، تحقیقمحوری، طراحی آموزشی، ارزیابی و رشد و بالندگی منابع انسانی است .
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 2522 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
دانلود پاورپوینت فرهنگسرای نیاوران
این پاورپوینت در 29 اسلاید می باشد.
گزیده ای از مطالب اسلایدها :
تاریخچه :
این بنا توسط آقای کامران دیبا و همکارانش صورت گرفته است. ساخت این بنا در تاریخ 1355شروع و در سال 1356 به اتمام رسید.
کل فضا مجموعه نیاوران 110 هزار مترمربع است و زیر بنای ساختمان 10 هزار متر مربع می باشد. این مکان از سال 1364 تا 1374 به عنوان دانشکده هنر و زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت نموده و در سال 1374 با عنوان رسمی فرهنگسرا شروع به کار کرد.
در حال حاضر ریاست این مجموعه بر عهده جناب آقای دکتر سید محمد فدوی می باشد .
دیبا به عنوان مشاور و برنامه ریز شهری در وزارت مسکن و توسعه شهری ایران خدمت کرد. همچنین دفتر وی طرح جامعی برای برخی شهرها ارائه داد که از جمله آنها خرمشهر بندری مهم در خلیج فارس است. جایی که وی با طراح یونانیA.Doxias که در بخش خصوصی فعالیت می کرد همکاری کرد.
وی در سال 1977 ایران را به قصد زندگی در پاریس و واشنگتن دی سی ترک کرد تا به صورت شخصی کار کند.
پروژه های وی شامل طرح های خانه سازی در ویرجینیا و طرح توسعه هتل ها در اسپانیاست.
وی در سال 1977 به عنوان منتقد با دانشگاه "کرنل" همکاری کرد.
دیبا به عنوان یک نقاش چندین نمایشگاه انفرادی در ایران بر پا کرد. وی همچنین گردآورنده و واسطه فروش آثار نقاشی معاصر غرب بود.
بررسی از نظر اقلیم:
فرهنگسرای نیاوران به لحاظ اقلیم در موقعیت معتدل کوهستانی می باشد در این اقلیم به علت وجود بادهای شمال معماری فرهنگسرا به صورت شرق و غرب طراحی شده است.
نورگیری این بنا از 4 طرف صورت می گیرد. گر چه ساختمان نیاوران به صورت قسمتهای مجزا طراحی شده و بعد در کنار هم قرار گرفته اما با بداعت های خاص طراح توانستند، ارتباطی صحیح و جستجوگر میان دو ساختمان بوجود آید.
بررسی بنا:
سازه این بنا از بتون مسلح می باشد . در زیبا شناختی این ساختمان طراح با ترکیبی میان بافت ( بتون و سنگ ) ، فرم ( ساده هندسی ) و سنت ( سنتهای ایرانی ) توانسته ساختاری جدید از معماری سنتی و مدرن خلق نماید.
ورودی:
سردر ورودی این بنا، به صورت متقارن می باشد. این سردر به عنوان پیش ورودی برای دسترسی به درب اصلی فرهنگسرا می باشد. سردر فوق برگرفته از ساختار فضای هشتی در معماری سنتی می باشد.
نگارخانه :
از حیاط مرکزی بوسیله چند پله به طرف در ورودی نگارخانه هدایت می شویم.
قبل از ورود به نگارخانه یک هشتی وجود دارد که هم به رستوران و هم به کتابخانه راه دارد.
برای ورود به نگارخانه از یک راهروی چرخشی ، هدایت کننده به طرف جلو استفاده شده که ازآن به عنوان بخشی از نگارخانه استفاده می شود و فضای مفیدی نیز برای نگارخانه ایجاد کرده است . ساختار چرخشی راهرو باعث شده تا فاصله راهرو تا قسمت اداری کمتر احساس گردد.
نگارخانه از 5 نیم طبقه تشکیل شده که از 3 نیم طبقه آن به عنوان سالن اصلی استفاده می شود.
بخش اداری:
بخش فوق از 3 طبقه مجزا تشکیل شده است.
طبقه همکف : شامل اتاق تایپیست ها و طبقه دوم و سوم ، شامل بخشهای مالی، اداری، موسیقی، کامپیوتر و مدیریتهای فرهنگسرا و مشاورین می باشد که همگی توسط پارتیشن های شیشه ای از هم جدا شده است . لازم به تذکر است که قسمت اداری به قسمتهای دیگر فرهنگسرا اشراف ندارد.
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 213 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
مقاله مبانی تعارض منفی قوانین
این مقاله در 30 صفحه میباشد
فهرست مطالب
چکیده 4
مقدمه 5
1-نظریات طرفداران احاله 5
نظریه صلاحیت انحصاری قانون ملی 5
نظریه نیابتی احاله 6
نظریه جانشینی احاله 7
نظریه بی تابعیتی حقوقی. 9
نظریه احاله مضاعف یا احاله کامل. 10
نظریه هماهنگی بین المللی احاله 11
نظریه منفعت طلبانه احاله 13
2- احاله درحقوق بین الملل خصوصی تطبیقی. 14
احاله در حقوق موضوعه 14
إحاله در کنوانسیون لاهه 1955. 16
احاله در رویه قضایی فرانسه 18
3- احاله در حقوق بین الملل خصوصی ایران. 19
نتیجه گیری.. 21
منابع و مآخذ. 25
احاله یا تعارض منفی قوانین یکی از مهمترین مباحث حقوق بین الملل خصوصی است. برخی در مخالفت با احاله آن را دخالت قانونگذار خارجی با حاکمیت قانون در عرصه حقوق داخلی کشورها میدانند، برخی دیگر پذیرش تعارض منفی قوانین را ایجادگر مسئله دور و تسلسل در اجرای قوانین خارجی و داخلی و نوعی تنیس بینالمللی قوانین قلمداد نمودهاند. اما، به زعم موافقان با احاله، هماهنگی میان نظام حقوقی کشورها در گرو پذیرش تعارض منفی قوانین در حقوق بینالملل خصوصی میباشد.احاله در حقوق بینالملل خصوصی کشورهای مختلف جهان جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. احاله درجه اول در حقوق ایران صراحتاًو درجه دوم تلویحاً پذیرفته شده است. اما، در حقوق کشورهای فرانسه، آلمان، اتریش و لهستان، احاله درجه اول و دوم پذیرفته شده است. این در حالی است که در کشورهای یونان و ایتالیا احاله به طور کلی مغایر با حاکمیت حقوق داخلی قلمداد و رد گردیده است.
واژگان کلیدی: احاله، تعارض منفی قوانین، قانون مقر دادگاه،قانون سبب،دسته های ارتباطی،قواعد حل تعارض
دسته بندی | حسابداری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 62 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
مقاله رشد متوازن و نامتوازن در اقتصاد خرد و کلان
فهرست
مقدمه
فصل اول
رشد متوازن و نامتوازن
نظریه رشد متوازن
نظریه روزن اشتاین- رودن
نظریه نورکس
نظریه رشد نامتوازن
مقایسه دو نظریه رشد متوازن و نامتوازن
فصل دوم: انواع استراتژی
استراتژی های عملی
استراتژی پولی
استراتژی اقتصاد باز
استراتژی صنعتی شدن
استراتژی های سوسیالیستی توسعه
استراتژی متنوع سازی تولیدات صنعتی
استراتژی تعدیل ساختاری
استراتژی تجاری
اثر سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر توسعه اقتصادی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عنوان عاملی برای رشد اقتصادی
سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تشکیل سرمایه
سرمایه گذاری خارجی و رشد بهره وری
مقدمه
نظریه پردازان و صاحب نظران توسعة اقتصادی پس از پایان جنگ جهانی دوم، به ویژه از دهة 1950 به بعد به کارگیری روش ها و سیاست های متفاوتی را به منظور دست یابی به توسعة اقتصادی، توصیه کرده اند. برخی از کشورها از جمله ژاپن، کرة جنوبی و چین، با تلفیق و تعدیل تعدادی از استراتژی ها به موفقیت های دست یافته اند. در حالی که برخی از کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم انتخاب استراتژی مناسب در کنار مشکلات بنیادی (مانند: بیکاری، بی سوادی، فقر و رشد زیاد جمعیت)، مهیا نبودن شرایط، زمینه ها و زیر ساخت های لازم برای رشد و توسعة اقتصادی، از موفقیت چندانی برخوردار نشده اند.
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 61 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 19 |
این مقاله در 19 صفحه می باشد
فهرست مطالب
مقدمه
گزارش خلاف واقع
تقلب و دسیسه در امور نظام وظیفه و تصدیق نامه واقع های خلاف
سوء استفاده و جعل و تزویر
نتیجه گیری
منابع
به طور طبیعی در همه ی ارگان ها و اقشار و سازمان های جهان جرایمی به وجود می آید و این جرایم به مرور زمان با افزایش ارگان ها وسازمان ها در سطح گسترده تری افزایش می یابد.
از جمله از این جرایم، که به طور مادی و معنوی به وجود می آید گزارش خلاف واقع است که سوء استفاده گران با عمل مادی یا سوء نیت معنوی مرتکب این جرم می شوند.
همچنین است جرم جعل و تزویر که امروزه بیش تر در ارتش و سپاه و... دیده می شود و به همین دلیل برای این جرایم تلویحاً و صریحاً در قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم نیروهای مسلح حد و مرز و مجازات تعیین شده است که به آن ها می پردازیم.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2327 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 36 |
دانلود پاورپوینت معرفی حمام بلور ایمانی ملایر
این پاورپوینت در 36 اسلاید می باشد.
فهرست مطالب اسلایدها :
شهرستان ملایر
پیشینه تاریخی
بناهای تاریخی و فرهنگی شهرستان ملایر
حمام بلور ایمانی
نحوه پیدایش بنا
معرفی بنا
تاریخچه بنا
مصالح شناسی
مقایسه بنا با بناهای مشابه
مرمت و تخریب بخشهایی از حمام بلور ایمانی
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 9173 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 51 |
دانلود پاورپوینت بررسی موزه فرش تهران
این پاورپوینت در 51 اسلاید می باشد.
فهرست مطالب اسلایدها :
بررسی موزه فرش تهران
موزه فرش تهران
تاریخچه
اهداف موزه
معرفی بنا
نمایشگاه -دائم -موقت
شرایط محیطی نمایشگاه
نمایشگاه موقت
کتابخانه
بخش موزه داری
سالن سمعی بصری
اتاق کنترل سیستم حفاظتی
بخش اداری
بخش آموزش
باجه فروش بلیط
محل فروش نشریات
بخش خدمات
نحوه نمایش و نگهداری آثار در موزه
نورپردازی
محاسن طرح
معایب طرح
بهینه سازی شرایط نمایش آثار و عملکرد
منابع
دسته بندی | کشاورزی و زراعت |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 668 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 40 |
شپشک آرد آلود جنوب
سپر دار زرد شرقی مر کبات
سپر دار قهوه ای مرکبات
سپر دار قرمز مرکبات
سپر دار واوی مرکبات
شپشک نرم تن قهوه ای
سپر دار زرد مرکبات
شپشک مومی
کنه زرد شرقی مرکبات
پروانه برگخوار مرکبات
پروانه مینوز مرکبات
عسلک مرکبات
شته سبز مرکبات
شته سیاه مرکبات
شته سبز هلو
شته جالیز
شته سیاه یونجه
سپردار بنفش زیتون
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 26 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 30 |
تحقیق امام علی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
پیشگفتار 3
بررسی علی (ع) در ادیان مختلف 7
ترجمه متن انگلیسی 8
علی (ع) و پیشگویی حضرت داوود 8
علی (ع) و استمداد حضرت سلیمان (ع) 9
ترجمه لوح سلیمان 11
از سفارشات امام علی (ع) به فرزندش حسن بن علی (ع) 20
فرمان امیر المومنین علی (ع) به مالک اشتر 24
خطبه شقشقه 30
منابع و ماخذ 35
درس روش تحقیق دکتر اصفهانی
مقدمه
آن شب مکه حال و هوای دیگری داشت ، زمینش ، آسمانش و مردمانش گویی همه بی قرار بودند ، حتی پرندگان مهاجر و پرستوهای مهاجر که شب هنگام از آسمان مکه می گذشتند گویی نوعی جذابیت و کشش در آن سرزمین حس می کردند و آنجا را امن یافتند . آن شب هر پرنده مهاجر که از آسمان مکه گذر می کرد تا ، ناخودآگاه قصد فرود آمدن داشت تمام موجودات آن دیار را احساس امنیت و آرامش شگفتی داشتند گویا نخل ها تکبیر می گفتند وحلقه ذکر بسته بودند و صدای تکبیر و تحلیلشان به آسمان بلند بود مردگان گویا آهنگ خروج از قبور داشتند و پهلوانان نامی عرب و عجم اضطراب خاصی وجودشان را احاطه کرده بود ، بارالها این چه سری است مردم آن دیار قلبهایشان تند تر می تپید و گرمای عجیبی سر تاسر وجودشان را فرا گرفته بود ، همگی از پس روزنه های خانه شان آسمان را می نگریستند ، ستارگان می درخشیدند و لبخند می زدند ، نور عجیبی خانه ابوطالب را در برگرفته بود ابوطالب بی قرار بود ، فاطمه بنت اسد مضطرب و بی قرار بود ، محمد مصطفی نیز شادمان وبی قرار بود همسایگان در انتظار تولد فرزند ابوطالب بودند . آن شب جبرئیل و میکائیل به همراه جمعی از آسمانیان در زمین فرود آمده بودند
پیشگفتار
بهترین فرصت برای عرض ادب بر صاحت مقدس ابوالائمه و صاحب لوای غدیر. آنچه که امروز حضرت علی (ع)پیروش می خواهد شادی مقطعی نیست.آنچه که مربوط شود به همین زمان ومکان وبعد از گذشت ساعتی اثری نماند از بزرگداشت مقام عالی حضرت مرتضی علی (ع) بلکه باید در این فرصت تبعیت کنیم در فکر و عمل به آن بزرگوار که شیعه در لغت به معنای پیرو آمده است که دنبال می کند آن شخصیت مهم آسمانی را در همه فراز و نشیب زندگی .
بررسی علی در ادیان مختلف :
در کتب مقدس پیشین از آمدن خاتم پیامبران ،حضرت محمد بن عبدالله و جانشین وی حضرت علی بن ابیطالب بشارت داده شده اما مخالفان نخواسته و نمی خواهند این حقیقت را آشکار کنند بلکه در از بین بردن آن بسی کوشیده اند ومی کوشند .
مثلا" در انجیل صحیفه غزل الغزالات چاپ لندن سال 1800 میلادی باب 5 آیه 1 تا 10 سخنانی از حضرت سلیمان 4 راجع به پیامبر خاتم ( ص ) و امیرالمومنینن ( ع ) به طور غیر صریح دارد تا آخر صریحا" می فرمایند :
(( خلو محمدیم او دوست و محبوب من است ))
ولی در انجیل هایی که بعد از سال 1800 میلادی چاپ شده جمله (( خلو محمدیم )) حذف گردیده است و همچنین لفظ (( ایلیا)) یا (( ایلی )) یا (( آلیا )) که در کتب مقدس پیشین ذکر شده مخالفان حق می کوشند ثابت کنند که مراد از آن خدایا الیاس یا مسیح یا یوحنا است نه حضرت علی ( ع ) .
ناگفته نماند که بعضی از روحانیون با انصاف مسیحی که درباره (( ایلیا)) یا (( ایلی )) تحقیق کرده اند و از زندان غصب رهایی یافته اند ،حقیقت امر را بیان نموده اند . یکی آنان Mr. J – B – GALLDON است که چنین می نویسد :
In the language of oldest and persent habrew the word ((ALLIA)) or((AILEE))
Is not the meanings of god or alla but this word is showing that in next and last time of this word any one will become nominates allia or ailee
ترجمه متن انگلیسی :
در زبان عبرانی باستانی کلمه (( ایلیا )) یا (( ایلی )) به معنای خدا یا الله استعمال نشده و نمی شود ، بلکه کلمه مذکور نشان می دهد که در زمان آینده یا آخر الزمان شخصی خواهد آمد که نامش ایلیا یا ایلی باشد .
نگاهی به نهج البلاغه ، کتاب حق و حقیقت
آن روز که نهج البلاغه علی ابن ابیطالب ( ع ) بیطرفانه و با دقت رسیدگی شود ، از تمامی مکتبهای اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی و فلسفی بی نیاز خواهیم شد .
استاد علامه محمد تقی جعفری ( ره )
نمی خواهیم با این چند جمله نهج البلاغه علی ( ع ) را معرفی کنیم ، زیرا اگر قهرمانان علم و فلسفه ، معرف حقیقی گذشتگان را تا امروز بتوانند از نهج البلاغه استفاده کنند بالاخره شناسائی های فردا برای آنها مجهول است . در صورتی که نهج البلاغه تنها کتاب دیروز و امروز نیست بلکه کتاب فردا هم هست زیرا تشریح انسان و جهان در نهج البلاغه به طور جاودانی انجام گرفته است . قوانینی که در روش انسان و جهان فرموده است ساخته شده زمان و مکان نیست تا محدود به چهار دیواری عصری و حداکثر قوی بوده باشد هر عصری می رسد و نوابغی تربیت می کند و باندازه فهم و اطلاعشان از نهج البلاغه استفاده می کنند .
کدامین کتابست که معنای زندگی را مانند نهج البلاغه توضیح داده و درد و درمان منحصر آن را مشخص نموده و حقیقت آن را چنان که هست بفهماند ؟
آیا می توان در غیر از نهج البلاغه مفهوم زندگی و مرگ اسرار آمیز را دریافت ؟
نهج البلاغه که نمایانگر گوشه ای از اندیشه بلند و آسمانی حضرت علی ( ع ) است . از یکهزار سال پیش به صورت کتاب در اختیار جهان و جهانیان قرار گرفته و دنیا را با تحسین و حیرت روبه رو کرده است .
نوع فایل:word
سایز:26.9 KB
تعداد صفحه:30
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 9 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
عیب جویی وغیبت
فهرست صفحه
مقدمه ................................................................................................................ 1
عیب جویی ....................................................................................................... 3
غیبت ..................................................................................................... 5
مقدمه
یکی ازکسانی که بیش ازهمه درروح وجان ما قداست یافته است وازکودکی وقتی نامش رابه زبان می آوریم ویا نام مقدسش رامی شنویم درخودنسبت به اواحساس شیدایی می کنیم وزندگی وحیات ما با نقل دلاوریها وازخودگذشتگی ها وویژه گیهای ممتازاورونق وصفا وعطرخاصی می گیردامیرتقواپیشه گان امام علی (ع)است .
عشق به اودرخون ما جار ی است نبض ما با دوستی اومی زندوقلب ما با عشق اومی تپدولی سوال مهم واساسی این است که تاچه حداورامی شناسیم سیره عملی اوتاچه اندازه درروش زندگی ما جریان یافته است پرواضح است که تقدس علی (ع) درقلوب ما به مراتب ازشناخت سیره اوبیشتراست ما متاسفانه کمتربه این فکرافتاده ایم که علی(ع) رابه درستی بشناسیم اهداف عالی وانسانی ودینی اورادریابیم رهنمودهای هدایتگرانه اورابازشناسیم واین دردامروزجامعه ما است که سخت شیفته وشیدای اوییم بی آنکه بسیاری ازما حتی یکبارکتاب نهج البلاغه راخوانده باشیم علی (ع)یک اسوه است یک الگواست یک انسان کامل است هرکس می تواندروش اوراوسیره عملی اوراوفلش سیاسی اوراسرمشق زندگی خودقراردهد.
امام خمینی درقسمتی ازپیام خویش به نخستین کنگره نهج البلاغه فرمودند:
«کتاب نهج البلاغه که نازله ی روح اوست برای تعلیم وتربیت ماخفتگان دربسترمنیت ودرحجاب خودوخودخواهی خودمعجونی است برای شفا ومرهمی است برای دردهای فردی واجتماعی .»
سیدرضی درگردآوری سخنان امیرالمومنین (ع)وتالیف این کتاب ارزشمند ،مدت بیست سال زحمت کشیدتا بالآخره درماه رجب سال 400هجری قمری کتاب بزرگ وبا عظمت گردآوردونام اورانهج البلاغه گذاشت .«یعنی راه روشن وگویا برای یک زندگی انسانی »واین مرحوم نهج البلاغه رادرسه بخش تنظیم نمود.
عیب جویی
«بسم الله الرحمن الرحیم » با نام ویادخداوندبخشنده ی مهربان این مطلب راشروع می کنیم چون هرکاری با «بسم الله الرحمن الرحیم »آغازنشودفرجامی ندارد،به عبارتی دیگرهرکاری با نام خداآغازنشودابتراست .باعرض سلام خدمت شما وعرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری وشهادت ابا عبدا...الحسین (ع)پیامبراکرم (ص)فرمودند:«هرکه به دنبال لغزش های برادرش باشدخداوندلغزش های اوراپیگیری کندوهرکس که خداوندلغزشهای اوراپیگیری کندرسوایش سازد.»
مطلب مادرموردعیب جویی کردن وبدگویی ازمردم است که ازبخش خطبه های کتاب نهج البلاغه انتخاب شده است .دراسلام یکی ازگناهان بزرگ عیب جویی کردن ازمردم است که عذاب وآتش رادرپی دارد.
امام علی (ع)فرمود:«حتی شهامت دربیان غیبت وبدگویی ازمردم خودگناهیست بزرگ .»
رسول اکرم (ص)فرمود:«برترین ایمان آنست که بدانی هرکجاباشی خداوندباتوست .»
غیبت
غیبت آن است که انسان درغیاب شخصی چیزی بگویدکه مردم ازآن خبرنداشته باشند،چنان که اگرآن شخص بشنودناراحت می شود.بنابراین اگرآن انتقادروبرویا عیبی که مردم می دانندویا اگرغیبت شونده ناراحت نشود،غیبت نیست .درحرام بودن غیبت فرقی میان غیبت کردن زن ومرد،کوچک وبزرگ ،معلم وشاگرد،پدروفرزندومرده وزنده نیست .
رسول خدا(ص)فرمود:«دست ازسرمرده هابردارید،کسی که مرده درباره اش خوب بگویید.»
خداوندنیزبرا ی غیبت مسلمان عذاب دردناکی قرار داده است.قرآن ومعصومین(علیهم السلام) بطورمکرردرموردآن سخن گفته اندومسلمانان راازخطربزرگ وغضب خداوندنسبت به آن آگاه کرده اند.
غیبت کارانسانهای عاجزوناتوان وضعیف است .چراکه غیبت کردن نه خرج داردنه رحمت .مردآن کسی است که درحضورافرادسخن خودش رابگوید.امام علی (ع)درکلمه ی 462کتاب نهج البلاغه می فرماید:
«غیبت کردن آخرین کوشش انسان ضعیف وناتوان است .»
غیبت درروایات
امام صادق (ع)فرمود:غیبت کننده اگرتوبه کند،آخرین کسی است که واردبهشت می شودواگرتوبه نکنداولین کسی است که به دوزخ برده می شود.
پیامبراکرم(ص) :هرکس زن یامردی راغیبت کند،تاچهل روزنمازوروزه اش پذیرفته نمی شود.
پیامبراکرم (ص):یک درهم ربا ازسی وشش زنا بدتراست وبزرگترین ربا معامله با آبروی مسلمان است .
نوع فایل:word
سایز:9.84 KB
تعداد صفحه:11
دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 7 |
عباسیان
امام محمد باقر علیه السلام
حضرت باقر (علیه السلام)در سال ۵۷ هجری در شهر «مدینه» چشم به جهان گشود. او هنگام وفات پدر خود امام زین العابدین (علیه السلام)که در سال ۹۴ رخ داد، سی و نه سال داشت.
حضرت باقر (علیه السلام)در سال ۵۷ هجری در شهر «مدینه» چشم به جهان گشود. او هنگام وفات پدر خود امام زین العابدین (علیه السلام)که در سال ۹۴ رخ داد، سی و نه سال داشت. نام او «محمد» و کنیهاش «ابوجعفر» است و «باقر» و «باقر العلوم» لقب او میباشد.
مادر حضرت «ام عبدالله» دختر امام حسن مجتبی (علیه السلام)و از این جهت نخستین کسی بود که هم از نظر پدر و هم از نظر مادر فاطمی و علوی بوده است.
امام باقر در سال ۱۱۴ هجری در شهر مدینه درگذشت و در قبرستان معروف بقیع، کنار قبر پدر و جدش، به خاک سپده شد. دوران امامت آن حضرت هیجده سال بود.
● خلفای معاصر حضرت
▪ پیشوای پنجم در دوران امامت دوران خود با زمامداران و خلفای یاد شده در زیر معاصر بود:
۱) ولید بن عبدالملک (۸۶-۹۶)
۲) سلیمان بن عبدالملک (۹۶-۹۹)
۳) عمر بن عبدالعزیز (۹۹-۱۰۱)
۴) یزید بن عبدالملک (۱۰۱-۱۰۵)
۵) هشام بن عبدالملک (۱۰۵-۱۲۵)
● پایه گذار نهضت بزرگ علمی
پیشوای پنجم طی مدت امامت خود، در همان شرائط نامساعد، به نشر و اشاعه حقایق و معارف الهی پرداخت و مشکلات علمی را تشریح نمود و جنبش علمی دامنه داری به وجود آورد که مقدمات تاسیس یک «دانشگاه بزرگ اسلامی» را که در دوران امامت فرزند گرامیش «امام صادق علیه السلام» به اوج عظمت رسید، پی ریزی کرد.
امام پنجم در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد همه بزرگان بنی هاشم بود و مقام بزرگ علمی و اخلاقی او مورد تصدیق دوست و دشمن بود. به قدری روایات و احادیث، در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام، و انواع علوم، از ان حضرت به یادگار مانده است که تا آن روز از هیچ یک از فرزندان امام حسن و امام حسین (علیه السلام)به جا نمانده بود.(۱)
رجال و شخصیتهای بزرگ علمی آن روز، و نیز عدهای از یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)که هنوز درحال حیات بودند، از محضر آن حضرت استفاده میکردند.
«جابر بن یزید جعفی» و «کیسان سجستانی» (از تابعین) و فقهائی مانند: «ابن مبارک»، «زهری»، «اوزاعی»، «ابوحنیفه»، «مالک»، «شافعی»، «زیاد بن منذرنهدی» از آثار علمی او بهرهمند شده سخنان آن حضرت را، بی واسطه و گاه با چند واسطه، نقل نمودهاند.
نوع فایل:word
سایز:50.9 KB
تعداد صفحه:7