تاثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 136 صفحه تهیه شده استامروزه رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، ماهواره، روزنامه ها، مجلات، رایانه و اینترنت باعث شده است که نوع ارتباطات بیشتری متفاوت از گذشته شده و نوع نگاه انسان به ارتباطات نسبت به گذشته نگاه دیگری باشد
دسته بندی زبان و ادبیات فارسی
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 196 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 136
تاثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و  نوجوانان

فروشنده فایل

کد کاربری 3413
کاربر

تاثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان


فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه .................................................................................... 1

فصل اول: زبان آموزی ........................................................ 4

1- زبان آموزی ........................................................................... 5

2- نظریه های زبان آموزی ......................................................... 6

الف- نظریه شناخت گرایی ...................................................... 6

ب- نظریه شرطی شدگی رفتار زبانی .......................................... 7

ج- نظریه ذاتی، ذهنی بودن زبان .............................................. 11

د) ویگوتسکی و ارتباط اجتماعی ............................................. 13

3- مهارتهای گفتاری ...................................................................... 16

4- مراحل رشد گفتاری .................................................................. 17

الف- مرحله اول: پیش زبانی ...................................................... 17

ب- مرحله دوم: گفتار تکواژه ای ................................................ 18

ج- مرحله سوم: گفتار دو واژه ای یا تلگرافی .................................. 19

هـ- مرحله چهارم: گفتار پیشرفتی ................................................ 20

و- مرحله پنجم: تلفظ صحیح صداها ............................................ 20

5 - گفتار ثابت ........................................................................... 21

6- مهارت شنیداری ...................................................................... 22

فصل دوم: تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری ................................ 25

1- هدف پژوهش ........................................................................... 26

2- تاریخچه تلویزیون ...................................................................... 27

3- تلویزیون و کودک ..................................................................... 28

4- تلویزیون و اجتماع ...................................................................... 32

5- تلویزیون و برنامه های آن ................................................................ 34

الف- برنامه های کودک و نوجوان ............................................... 36

ب- مجموعه های تلویزیونی ..................................................... 38

ج- تبلیغات بازرگانی ............................................................... 40

6- متغیرهای محتوای تلویزیون .......................................................... 42

7- شیوه های نظری ...................................................................... 44

الف- نظریه کشت ................................................................... 44

ب- نظریه فراگیری اجتماعی ....................................................... 45

ج- نظریه پالایش ................................................................... 45

د- نظریه یادگیری اجتماعی .......................................................... 46

هـ- نظریه عدم بازداری .............................................................. 47

و- نظریه توجیه ................................................................... 48

8- روش اندازه گیری .................................................................. 48

مشاهده ......................................................................... 50

9- روش تحقیق ............................................................................ 53

فصل سوم: تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری و برخی نتایج نظری و کاربردی آن ........... 59

1- واژگان ............................................................................ 59

2- ساختهای دستوری ............................................................... 64

الف- گروه اسمی ................................................................... 69

ب- گروه صفتی ..................................................................... 71

ج- گروه قیدی ...................................................................... 73

د- گروه حرف اضافه ای .......................................................... 75

هـ- گروه فعلی ...................................................................... 77

و- ساختار جملات ................................................................... 81

3- گسترش زبان معیار ................................................................... 78

الف- لهجه ............................................................................ 78

ب- گونه زبانی گسترش یافته و محدود ......................................... 92

4- گسترش اصطلاحات و تکیه کلام ها ................................................. 96

5- خطاهای گفتار ............................................................................ 99

فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات .............................................. 102

پیوست ............................................................................ 108

1- گروه یک: گروهی که مدت زمان کمتری تلویزیون تماشا کرده اند .............. 109

(زمان در این گروه (1-) است)

الف- دختران ......................................................................... 109

ب- پسران ............................................................................ 115

2- گروه دو: گروهی که مدت زمان بیشتری تلویزیون تماشا کرده اند ................. 119

(زمان در این گروه (4+) است)

الف- دختران ......................................................................... 119

ب- پسران ........................................................................... 128

کتابنامه ................................................................................. 135

مقدمه

موضوع ارتباطات و وسائل ارتباط جمعی در گذر از پایان دو هزاره میلادی به جایی رسیده که با بسیاری از پدیده ها و امور دیگر حیات ما مرتبط شده و بر آنها تأثیر گذارده است. امروزه رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو، ماهواره، روزنامه ها، مجلات، رایانه و اینترنت باعث شده است که نوع ارتباطات بیشتری متفاوت از گذشته شده و نوع نگاه انسان به ارتباطات نسبت به گذشته نگاه دیگری باشد. این رسانه ها باعث شده است تا انسانها راحت تر و بهتر بتوانند باهم ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه به یکدیگر نزدیک تر شوند. این نزدیکی بین انسانها که همان بحث «دهکده جهانی» می باشد، باعث شده است که افراد از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیکتر شده و بتوانند بر یکدیگر تأثیر گذاشته و تعامل داشته باشند. تلویزیون، روزنامه ها و اینترنت به طور روزافزون فرهنگ یکپارچگی را تبلیغ می کند و زبان به عنوان عامل اصلی انتقال فرهنگ بیش از بقیه موارد تحت تأثیر این پدیده های جهانی قرار دارد.

فصل اول

1- زبان آموزی

زبان آموزی ورشد گفتار در80 سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و به ویژه درنیمه دوم قرن بیستم بطور دقیق تر مورد بررسی قرار گرفته است. زبان آموزی کودک به همراه توصیف وبررسی ساخت زبان وچگونگی کارکرد آن مورد توجه زبان شناسان می باشدس. یافته های مربوط به زبان آموزی، مراحل فراگیری زبان، تدوین دستور زبان کودک وارائه ویژگی های همگانی زبان از نتایج مهم این بررسی ها بوده است.

یافته های زبان آموزی همچنین در بررسی چگونگی گسترش مهارت های زبانی و نیز زبان پریشی مورد استفاده بوده است. به علاوه یافته های یاد شده درزمینه بررسی آموزش زبان دوم وهمچنین زبان خارجی وارائه فرضیه ها وروش های آموزش زبان دوم تأثیر به سزایی داشته است. زبان آموزی هم از لحاظ نظریه های یادگیری وهم از لحاظ بررسی مراحل رشد زبانی قابل توجه است. زبان آموزی درزمانی پس از یک سالگی شروع شده وتا 5 سالگی تقریباً به حالت ثابت نزدیک می شود. دوره زبان آموزی درحدود 5/3 به طول می انجامد.(مشکوه الدینی، 1376،ص 272)

بررسی زبان آموزی چگونگی رشد مهارت های گفتاری وشنیداری را مشخص می سازد .

فصل دوم

1- هدف پژوهش

زبان قسمتی از فرهنگ یک ملت است و شاید بتوان گفت که زبان خود فرهنگ ساز است و کودکان نیز به عنوان افرادی از این جامعه در بستر این فرهنگ قرار دارند. یکی از مهمترین و اصلی ترین روش های انتقال فرهنگی و به طور اخص انتقال مفاهیم زبانی از طریق رسانه های گروهی محقق می شود و در دسترس ترین رسانه گروهی برای کودکان تلویزیون است. شاید کودکان به دلیل عدم داشتن مهارت کافی در خواندن و نوشتن زودتر از دیگران تحت تأثیر برنامه های تلویزیونی از لحاظ زبانی قرار می گیرند.

2- تاریخچه تلویزیون

تلویزیون از حدود 50 سال پیش در اختیار جامعه ایران قرار گرفت. برنامه های تلویزیونی در جنبه های گوناگون تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ودینی تأثیر بسزایی داشته است.

نوع فایل:word

سایز:196 KB

تعداد صفحه:136


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.