مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت بدن

مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیر مدیریت بدن در 48 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
بازدید ها 11
فرمت فایل docx
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 48
مبانی نظری و پیشینه پژوهش مدیریت بدن

فروشنده فایل

کد کاربری 26444
کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق متغیر مدیریت بدن

دارای 48 صفحه word قابل ویرایش با فرمت doc

دارای منبع نویسی درون متنی

منابع پایانی داخلی و خارجی

آخرین سال منابع موجود 1391

بخشی از متن:

مدیریت بدن

پیشینه­ تحقیق

پژوهش درباره مدیریت بدن و ارتباط آن با دیگر متغیرهای اجتماعی، از جمله سبک زندگی، به دو سه دهۀ اخیر مطالعات جامعه­شناختی مربوط می­شود. سوای تحقیقات بسیاری که جامعه­شناسان دیگر جوامع به مقتضای روابط و مناسبات حاکم بر جامعۀ خود در این باره انجام داده­اند، در ایران تحقیقات چندی در این حوزه انجام گرفته که به چند مورد از آن­ها اشاره می­کنیم.

آزاد ارمکی و چاوشیان(1381) در مقاله­ای با عنوان «بدن به مثابه رسانه­ی هویت» به بررسی تجربی فرضیه­ی گسسته­شدن شکل­های هویت­ از موقعیت­های ساختاری و پیوند آن با خصوصیات فرهنگی پرداخته­اند. جامعه­ی آماری این تحقیق کلیه افراد 18 ساله و بالاتر ساکن تهران بوده است که 825 نفر به عنوان حجم نمونه­ی تحقیق با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده­اند. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که سطوح گوناگون مدیریت بدن رابطه­ی معناداری با متغیرهایی دارد که آشکارا دلالت فرهنگی دارند، متغیرهایی نظیر جنس، سن، تحصیلات، سرمایه­ی فرهنگی، دیانت، و نگرش سنتی به خانواده.

...

2-2 مدیریت بدن در نظریه ­پردازی­های جامعه ­شناختی

رویکردهای نظری گوناگونی در جامعه­شناسی مسئله­ی چگونگی شکل­گیری بدن در متن وضعیت­های عینی اجتماعی را مطمح نظر قرار داده­اند. هر یک از این رویکردها این پدیده را در ابعاد، سطوح، شاخص­ها و دلالت­های متفاوت مطالعه کرده است. با این وصف، وجه مشترک آن­ها نفی «هستی صرفاً زیست­شناختیِ بدن» و تأکید بر سویه­های اجتماعی و برساختی آن است. فی­المثل، در رویکرد پدیدارشناختی به بدن، آن­چه محوریت می­یابد تجربه­های زیست­مند افراد است و این­که افراد چگونه جهان­شان را به شیوه­هایی معنادار تفسیر و خلق می­کنند (ترنر،1995: 247). برای تشریح اصلی­ترین ایده­های این رویکرد می­توان به آرای اروینگ گافمن[1] اشاره کرد. او بر این نکته تأکید می‌کند که بین «خود اجتماعی» یا هویت اجتماعی با «خودِ واقعی» فاصله وجود دارد. وی برداشت از «خود» را با رهیافتی نمایشی تشریح می‌کند. گافمن با رویکرد نمایشی خود، نقش‌های اجتماعی و موقعیت‌های اجتماعی را تنها نمایش‌هایی می‌بیند که در زندگی روزمره اجرا می‌شوند. به عقیده او، «خودِ» افراد به وسیله نقش‌هایی که در این موقعیت‌ها اجرا می‌کنند، شکل می‌گیرد و معنا می‌یابد. گافمن ضمن استفاده از مفهوم «خود» تا اندازه زیادی به بدن فرد اشاره دارد. از دید او، عاملان بدنی یا جسمی نیز رأی جمع‌کن‌هایی هستند که با توسل به همه­ی روش‌های علامت‌دهی اجتماعی سعی دارند نظر دیگران را به خود جلب کنند.



[1] -E.goffman

....

2-3 سبک زندگی در نظریه ­پردازی­های جامعه ­شناختی

سبک زندگی در زمرۀ مفاهیم جدیدی است که تغییر و تحولات پدید آمده ضرورت بکارگیری آن را ایجاد کرده است. در واقع، به سبب این تحولات، جهت­گیری نظریه‌های اجتماعی در دهۀ اخیر به سمت پذیرش اهمیت فزایندۀ سبک زندگی در شکل­دهی به هویت شخصی و اجتماعی است و مقولاتی همچون تحول منظومه­های ارزشی، ترکیب­بندهای هویتی، الگوهای رفتاری، مدیریت بدن، الگوهای مصرف و جز آن ‌به موضوعات محوری نظریه و پژوهش اجتماعی بدل شده­اند. از دید محققی همچون رابرت باکاک، « مهم­ترین تحول پدید آمده در قرن اخیر گسترش تاریخی مصرف بوده است» (باکاک، 120:1992). این تحول به­ویژه در سال­های پس از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. در این دوره پیدایش جامعه­ی مصرفی، بازاریابی محصولات تولید انبوه، شناخت بازار و رفتار مصرف­کننده را الزامی ساخت. در نتیجه­ی رشد اقتصادی، ماشینی­شدن کار، افزایش دستمزدها و گسترش وسایل تفریح و فراغت، جامعه­ای در غرب صنعتی پدید آمد که به مقوله تفریح و فراغت اهمیت بسیار می­داد. به تدریج، خوردن غذاها و نوشیدنی­های گران­قیمت، پوشیدن لباس­ها و زیورآلات تجملی و خریدن وسایل لوکس برای خانه­های مجلل به مسئله اساسی اقشار متوسط مرفه تبدیل شد و باعث به وجود آمدن دوران مصرف توده­ای شد ( تیموتی،1388: 18).

....

2-5 چارچوب نظری

محوریت یافتن پدیده­ی مدیریت بدن در جوامع کنونی، که خطوط تمایز و مرزبندی­های موجود در آن­ها به سبب سیطره­ی فرهنگ مصرفی بسیار پیچیده و تو در تو شده و اغلب به تناسب اَشکال گوناگون سبک­های زندگی شکل گرفته­اند، رویکردهای نظری در جامعه­شناسی را وا داشته است تا این مسئله را در کانون تحلیل­ها و مفهوم­پردازی­های خود قرار دهند. بر این اساس، در این پژوهش تلاش می­شود تا چارچوب نظری منسجمی که بتواند رابطه­ی مدیریت بدن و سبک زندگی را در متن جامعه­ و فرهنگ مصرفیِ کنونی تحلیل کند، ارایه گردد. لذا طبیعی است که مقوله­ی جامعه و فرهنگ مصرفی، که در واقع همان زمینه یا بافت عینیِ تعامل دو پدیده­ی سبک زندگی و مدیریت بدن است، در این چارچوب نظری برجسته باشد و معنا و دلالت آن روشن گردد. امروزه مفهوم فرهنگ مصرفی در ادبیات علوم اجتماعی به چند دلیل واجد اهمیت است. نخست این­که در جوامع کنونی، مصرف به محور تعیین­کننده­ی همه کردارها، ارزش­ها، ایده­ها و هویت­ها تبدیل شده است. دیگر آن­که فرهنگ مصرفی، غیرشخصی و عام است. در این فرهنگ افراد از محیط­های شخصی خرید سنتی بیرون می­آیند و خود را در فضاهای غیرشخصیِ بزرگِ خرید و در میان عرضه­ی کالاهای فرهنگی و غیرفرهنگی گم می­کنند و هر چه بیشتر گم می­شوند، بیشتر لذت می­برند. آن­قدر پرسه می­زنند تا کالای دلخواه خود را بیابند (سعیدی، در کاظمی، 1387 : 164 ). به تعبیر زیمل، این پرسه­زن­ها، پاساژگردها و فضاگردها زنانی­اند که از این نوع خرید لذت می­برند (فدرستون، 1380 : 198 ). و دست آخر آن­که فرهنگ مصرفی، به سبب تنوع و تکثر نهفته در آن، آزادی را با انتخاب و زندگی خصوی شناسایی می­کند. مصرف­کننده­ی جدید خود انتخاب می­کند. از این­رو، اگر زنان و جوانان محور این فرهنگ مصرفی باشند، می­توان گفت مصرف توده­ای و عام حق انتخاب افراد را افزایش می­دهد و به دموکراتیزه­شدن فضاهای زندگی می­انجامد (سعیدی، در کاظمی، 1387 : 165 ).

....


مبانی و پیشینه نظری فصل دوم پایان نامه سبک های عشق ورزی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های عشق ورزی در 26 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
بازدید ها 3
فرمت فایل docx
حجم فایل 44 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26
مبانی و پیشینه نظری فصل دوم پایان نامه سبک های عشق ورزی

فروشنده فایل

کد کاربری 26444
کاربر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک های عشق ورزی

دارای 26 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

همراه با منبع نویسی درون متنی و منابع پایانی انگلیسی و فارسی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو

کاملا استاندارد با جدول و شکل کامل و جامع برای استفاده فصل دوم پایان نامه

جدیدترین منابع موجود مربوط به سالهای 1393 و منابع خارجی 2013

بخشهایی مختلف از متن و برخی از سرتیتر مطالب:

سبک های عشق ورزی

2-3- عشق:

ملا صدرا از عشق حقیقی در مقابل عشق مجازی سخن می گوید . عین القضات از عشق کبیر (عشق خدا به انسان ) ، عشق صغیر (عشق انسان به خدا) و عشق میانه (عشق انسان به انسان ) سخن به میان آورده و می گوید همین عشق میانه است که بوعلی سینا آنرا عشق ظرفا به خوبرویان می نامد و سهروردی آنرا در عشق یعقوب و زلیخا به یوسف می بیند و مولانا آنرا در عشق به شمس تبریزی تجربه می کند . گروهی این عشق را مذموم دانسته اند و گروهی نیز از درک آن عاجز مانده اند . برخی آنرا نوعی بیماری درونی و نفسانی خوانده اند و برخی هم آنرا جنون الهی به شمار آورده اند و اما بسیاری نیز آنرا ستوده اند و از فضایل نفسانی خوانده اند تا جایی که عین القضات ، عشق میانه را برای رسیدن به عشق خدا ضروری می دانست.ابو علی سینا در کتاب قانون ، مرض عشق را این گونه توصیف کرده است : " عشق مرضی است وسوسه انگیز و به مالیخولیا شباهت دارد . سبب این بیماری آنست که انسان فکر خود را به کلی به شکل و تصویرهایی مبذول می دارد و در خیالات خود غرق می شود و شاید آرزوی آن نیز در پدید آمدن بیماری کمک کند و ممکن است آرزوی کمک نکند ولی این تمرکز فکر متمادی سبب بیماری می شود( صنعتی، 1374 ). درمتون دینی اسلامی عشق در مرتبه ای بسیار عالی تر توصیف شده است و بعنوان عالی ترین تجلی عالم هستی ، قلب انسان را به سوی کمال و زیبایی سوق می دهد ، خدا انسان را به گونه ای آفریده است که وقتی به سوی نور وجود مطلق متمایل می شود با تمام وجود به سمت آن کشیده می شود به این ترتیب عشق کشش قلب انسان است به سوی خدا. این تعبیر در قرآن کریم و در متون اسلامی با عباراتی مانند حب نشان داده شده است . حب یا عشق ماهیتی انسانی دارد و هدف اصلی آن نیز خداست ولی در پاسخ به این که چرا عشق که اصالتا می باید متوجه خدا باشد ، به انسان ها تعلق پیدا می کند . ...

...

و در ادامه...

2-4- سبکهای عشق ورزی:

2-4- 1- نظریه های روان تحلیل گری:

2-4- 2- نظریه های یادگیری اجتماعی:

2-4- 3- نظریه توسعه خود:

2-4- 4- نظریه رابرت استرنبرگ (1988):

و ...

عشق ابلهانه

2-4- 5- نظریه آبراهام مازلو (1970):

به اعتقاد مازلو نیاز به عشق ورزیدن نه تنها پاسخی به یک نقص نیست بلکه فرایندی است که به وسیله ی تکانه های ایجاد کننده ی خودشکوفایی برانگیخته می شود. مازلو در سلسله مراتب نیازهای خود ، عشق را پس از نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی در مرحله سوم قرار می دهد که می تواند از طریق رابطه نزدیک با یک دوست ، عاشق ، همسر و یا از طریق روابط اجتماعی که در محدوده ی یک گروه اجتماعی برگزیده تشکیل شده است بیان شود . اگر چه مازلو عشق را با میل جنسی (که نیازی فیزیولوژیکی می داند) برابر نمی دانست اما وی قبول دارد که میل جنسی یک راه برای بیان نیاز عشق است . همچنین می گوید که ناکامی در برآورده ساختن نیاز به عشق ، علت اصلی ناسازگاری های هیجانی است . مازلو بین عشق واقعی و عشق دروغین وجه تمایز قایل است . هرگاه کسی را به صورت عشق واقعی دوست داشته باشیم او را به صورت تحسین آمیز و احترام آمیز دوست داریم ، وی را بعنوان یک هدف دست داشته و به عنوان یک وجود به وی عشق می ورزیم ولی اگر کسی را به صورت دروغین دوست بداریم ....

...

2-4- 6- نظریه اریک فروم (1961):

2-4- 7- نظریه هاتفیلد و رپسون (1993):

2-4- 8- نظریه رولومی (1978):

2-4- 9- نظریه رابین (1970):

2-4- 10- نظریه سوزان هندریک و کلاید هندریک ( 1997 ) :

2-4- 11- نظریه سبکهای عشق ورزی لی[1]:

و ...

تحقیقات مربوط به سبکهای عشق ورزی

فرحبخش و شفیع آبادی (1385) در تحقیقی به بررسی ابعاد عشق ورزی بر اساس نظریه سه بعدی عشق در چهار گروه زوج های در مرحله نامزدی، عقد، ازدواج و دارای فرزند پرداخته اند. یافته های این تحقیق که از 500 نفر زوج پنج منطقه شهر اصفهان بدست آمده نشان می دهد که بین میزان عشق ورزی در مراحل مختلف زندگی زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد. به علاوه بین جنسیت آزمودنیها و مراحل تحول زندگی زناشویی در عشق ورزی تعامل وجود دارد.

واعظی و همکاران (1387) در تحقیقی به بررسی تاثیر عشق ورزی در رضایتمندی زندگی زناشویی پرداخته است. نتایج این تحقیق که از 30 زوج بین سنین 25- 35 ساله شهر کاشان بدست آمده است نشان داد؛ بین عشق ورزی و رضایتمندی زندگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد.

عبدی و گلزاری (1389) در تحقیقی به بررسی ارتباط میان سبک های عشق ورزی و ویژگیهای شخصیتی پرداخته اند. یافته های این پژوهش که از بین 140 نفر از دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجویان دانشکده علوم حدیث شهر ری بدست آمده نشان داده؛ رابطه سبک های عشق ورزی و ویژگیهای شخصیت معنادار می باشد. ...

....