پاورپوینت گزارشکار آزمایشگاه شیمی فیزیک

پاورپوینت گزارشکار آزمایشگاه شیمی فیزیک در 37 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی شیمی
بازدید ها 3
فرمت فایل pptx
حجم فایل 364 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 37
پاورپوینت گزارشکار آزمایشگاه شیمی فیزیک

فروشنده فایل

کد کاربری 3192
کاربر

پاورپوینت گزارشکار آزمایشگاه شیمی فیزیک در 37 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx



اندازه گیری ارزش آبی کالری متر

تئوری آزمایش

انتقال گرما :

تعریف – هرگاه به دلیل وجود اختلاف دما انتقال انرژی صورت پذیرد ، این انتقال را جریان گرمایی می نامند .

در قرن هیجدهم واحدی به نام کالری برای گرما تعریف شد و آن مقدار گرمایی است که دمای یک گرم آب را یک کلوین یا سلسیوس بالا ببرد . بعداً معلوم شد که گرمای لازم برای گرم کردن یک گرم آب از تا بیشتر از مقدار لازم برای رسانیدن آن از به است . لذا تعریف را تصحیح کرده آن را گرمای لازم برای گرم کردن یک گرم آب از به ( به نام (کالری )) تعریف کردند . واحد انگلیسی مقدار گرما یا مقدار گرمای لازم برای گرم کردن یک پوند آب از تا است واحد سومی که به ویژه در سنجش ارزش انرژی مواد غذائی رایج است کیلو کالری ( ) است . رابطة تبدیل این سه واحد به صورت زیر است :

همچنین باید توجه داشت ، که این واحدها در عین حال ، واحد انرژی نیز هستند و به واحدهای انرژی قابل تبدیل اند . با تجربه معلوم شده است ، که

کمیته بین المللی اوزان و مقایسات کالری را به عنوان یک واحد اساسی نمی شناسد و ژول را به عنوان واحد مقدار گرما و نیز سایر انواع انرژی توصیه می کند . با آنکه در مسائلی که با آب سر و کار دارند ، کالری واحد مناسبی است ؛ اما وقتی پای صورتهای دیگر انرژی در میان است ، مشکلاتی در محاسبه ایجاد می کند . سر انجام ژول به عنوان واحد بین المللی انرژی رسمیت شناخته شد .


ظرفیت گرمایی ویژه :

مقدار گرمای لازم برای افزایش دمای معین در جرم معینی از اجسام مختلف ، یکسان نیست . نسبت مقدار انرژی گرمایی( ) که به یک جسم داده می شود ، برافزایش دمای متناظر آن ( ) را ظرفیت گرمایی ( ) آن جسم می نامند ؛ یعنی

کلمه ( ظرفیت ) ممکن است گمراه کننده باشد ، زیرا عبارت ( مقدار گرمایی که یک جسم می تواند نگه دارد ) را به یاد می آورد ، که اساساً بی معنا ست ؛ در حالی که منظور همان انرژیی است که باید به صورت گرما به جسم داد تا دمای آن به اندازة یک درجه افزایش یابد .

ظرفیت گرمایی واحد جرم یک جسم ، که گرمای ویژه نامیده می شود ، مشخصة ماده ای است که آن جسم را تشکیل داده است :

در مورد یک سکه ، از ظرفیت گرمایی صحبت می کنیم ولی در مورد مادة تشکیل دهندة آن یعنی مس ، گفتگو از گرمای ویژه مناسبت دارد .

ظرفیت گرمایی یک جسم و گرمای ویژه یک ماده ، هیچکدام ثابت نیستند و به محل بازة دمایی بستگی دارند . معادلات قبلی فقط مقادیر متوسط این کمیتها را در گسترة دمایی به دست می دهند . در حد ، وقتی که به صفر میل می کند ، می توانیم از گرمای ویژه در یک دمای خاص صحبت کنیم .

گرمایی که باید به جسمی به جرم که گرمای ویژة مادة آن است داده می شود تا دمای آن از به برسد ، با فرض ، عبارت است از



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.