دسته بندی | فقه و حقوق اسلامی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 80 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 102 |
انسان و مادیگری
فهرست
یادداشتی بر چاپ جدید
مقدمه چاپ اول
فصل اول ـ مقدمة مؤلف
یادداشتی بر: چاپ سوم
آشنایی با فروید!
فصل دوم ـ نظریة مسیحیت
نظریه مسیحیت
فصل سوم ـ فروید و فرویدیسم
فروید
داروین
وجدان اخلاقی
دین و جامعه
جامعه و اخلاق
اگزیستانسیالیسم!
فصل چهارم ـ پراگماتیسم و تجربیها
تجربیها
تجربیها چه میگویند؟
فصل پنجم ـ ماتریالیسم و کمونیستها
کمونیستها!
انسان مادی
دترمینیسم اقتصادی
نهضت جهانی اسلام
فصل ششم ـ نظریة اسلام
نظریه اسلام
تفاوت اسلام و مسیحیت
اسلام و واقعیت وجود بشر
امتیازات اسلام بر قوانین بشری
اراده یا تنها امتیاز بشر
راههای مبارزه با نفس
نمونههای ممتاز
فصل هفتم ـ فرد و جامعه
فرد و جامعه
مقررات اجتماعی
تعادل میان فرد و جامعه
فصل هشتم ـ جرم و کیفر
جرم و کیفر
جرایم در نظام اسلامی
مقررات کیفری اسلام
فصل نهم ـ مسائل جنسی
مسایل جنسی
زن و مرد و سرنوشت انسانی
تمایل جنسی و اسلام
مساوات در خانواده
فصل دهم ـ ارزشهای برتر
ارزشهای برتر
تهذیب اخلاق!
» یکی از عمیقترین کتابهای استاد «محمّد قطب» در تحلیل و بررسی دیدگاههای«فروید» درباره روانکاوی است... «محمّد قطب» در کتابهای دیگری، از جمله «دراسات فیالنفس الانسانیة» و:«فیالنفس و المجتمع» بحثهای جالب دیگری در زمینههای روانشناسی و روانکاوی از دیدگاه اسلام دارد، ولی اینکتاب، ویژه نقد و بررسی تئوریهای «فروید» و همباوران او، و ارائه بینش اسلامی در این زمینه است.
قسمت عمده کتاب را، نگارنده در سال 1348 ـ بیست سال پیش ـ ترجمه کرد، که چندین بار بعنوان جلد اول کتاب،توسط موسسه انتشاراتی «دارلعلم» قم چاپ و منتشر گردید و با پیروزی انقلاباسلامی، و اشتغال به اموری چون:نمایندگی حضرت امام قدس سره در وزارت ارشاد اسلامی و سپس مأموریت پنج ساله در خارج از کشور ــ واتیکان ــاز تکمیل این کتاب و آثار ناقص و ناتمام دیگر بازماندم تا آتکه همکاری با «هیئت علمی دفتر نشر فرهنگ اسلامی» ازنو ما را به «دنیای کتاب»! بازگردانید و دریغم آمد که کتابهایی از این قبیل، همچنان زندانی چاپهای بیست سال قبلباشند و فراموش شده در گوشهای بمانند! و در اختیار نسل جوان مسلمان ایران قرار نگیرند
بعضی از آثار محمّد قطب از جمله «شبهات حولالاسلام» دهها بار به عربی چاپ شده و به زبانهای انگلیسی، اردو،ترکی و فارسی نیز ترجمه گشته است.
از آثار استاد محمّد قطب، تاکنون علاوه بر «شبهات حولالاسلام» کتابهای زیر نیز به فارسی منتشر شده است:
انسان بین مادیگری و اسلام (همین کتاب)، روش تربیتی در اسلام، جاهلیت قرن بیستم، فرد و اجتماع و بعضی از اینکتابها دوبار و توسط چند نفر از دانشمندان و نویسندگان ایرانی به فارسی ترجمه شده است و ایکاش دوستانی که بهترجمه مجدد کتابی از «محمّد قطب» با دیگران، پرداختهاند بهجای اتلاف وقت، کتابها و تألیفات دیگر اساتید را بهفارسی برمیگرداندند تا فارسیزبانان، استفاده بیشتری از آثار این دانشمندان عالیقدر اسلامی مینمودند...
***
محمّد قطب در زندان
محمّد قطب سه سال و اندی به اتهام چاپ کتابهای برادرش «سیّد قطب» که گویا بر خلاف مصالح عالیه مملکتی!مصر! بوده، در زندان ماند و از کار خود در وزارت فرهنگ معزول گردید... او عضو جمعیّت «اخوان المسلمین» نبود. وتنها جرمش آن بود که برادر سیّد قطب است و کتابهای او در مدت دهسالی که سیّد قطب در زندان قاهره بسر میبرد،تجدید چاپ کرده و به اصلاح «افکار ارتجاعی» و «ضد وحدت عربی» را نشر داده است!!... محمّد قطب در زنداناتهام نشر افکار ارتجاعی را مردود شمرد، ولی دستگاه امنیتی! مصر، مدارکی! چون کتاب «جاهلیت قرن بیستم» دردست داشت!...
زیرا محمّد قطب در این کتاب ثابت کرده است که جوامع اسلامی امروز «غرب زده» شدهاند و آنها را نمیتوان(اسلامی) نامید، بلکه دنبالهرو جاهلیت جدید هستند... یکسال تمام از سرنوشت محمّد قطب هیچگونه اطلاعی دراختیار خانواده او قرارداده نشد... تا آنکه سیّد قطب در دادگاه غیرقانونی نظامی، ضمن اعتراض به شکنجههایوحشیانهای که به او و دوستانش داده بودند، اعلام داشت که از سرنوشت برادرش محمّد قطب هم هیچگونه اطلاعیدر دست نیست...
فصل سوم
فروید و فرویدیسم
فروید بدون شک نابغه کمنظیری است!
نظریات او در روانشناسی تأثیر بزرگی بهجای گذاشت که از حدود مباحث روانی و تربیت و تعلیم گذشته به بسیاری ازجنبههای زندگی انسانی سرایت نمود: در ادبیات و هنر بهطور عموم و پزشکی و بازرگانی و دیگر جنبههای زندگیتأثیر گذاشت، ولی بزرگترین و شدیدترین اثر آن در زندگی اجتماعی است.
نظریه او درباره ضمیر باطن و در تفسیر جنسی جنبههای مختلف زندگی انسانی، در اروپا و آمریکا و سپس در شرق ازراه تقلید و واگیری! دگرگونیهای بزرگی پدید آورد.
و علیرغم پیدایش نظریات جدید در روانشناسی، مخصوصاً در آمریکا، نتیجه نظریه فروید همچنان به زور در افراد واجتماعات سرایت میکند و همچنان عامل بزرگ بسیاری از جنبشهای فکری، در اینجا و آنجا است!
آری! این نبوغ بیمانند، آثار دور و درازی در افکار مردم داشت، ولی مفهوم طبیعت نبوغ این نیست که فروید در همهافکار و نظراتی که ابراز میداشت بر حق و صواب بود و یا این را اثبات نمیکند که او در تفسیر روان انسانیت، خطاهایاساسی بزرگی را مرتکب نشده است.
به نظریات او، مخصوصاً از جهت اصرار وی به اصالت بخشیدن مسئله جنسی در همه جولانگاههای زندگی و حیاتبشری، اشکالات و نقدهای زیادی وارد شده است.
نوع فایل:word
سایز: 80.9 KB
تعداد صفحه:102