آشنایی با سخت افزارهای مختلف در کامپیوتر

آشنایی با سخت افزارهای مختلف در کامپیوتر
دسته بندی کامپیوتر و IT
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 36 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 60
آشنایی با سخت افزارهای مختلف در کامپیوتر

فروشنده فایل

کد کاربری 26386
کاربر

آشنایی با سخت افزارهای مختلف در کامپیوتر

بخشهایی از متن:

کارت گرافیک دو پردازنده ای گیگابایت

مدت ها از معرفی تکنولوژی SLI شرکت NVIDIA میگذرد این تکنولوژی امکان استفاده همزمان از دو کارت گرافیک بر روی یک مادربرد را فراهم میسازد . کارت گرافیک هایی که از SLI پشتیبانی میکنند بر پایه دو پردازنده گرافیکی Geforce 6800 و Geforce 6600 طراحی شده اند . در ابتدای معرفی این تکنولوژی فقدان مادربردهایی که دو درگاه PCI Express X16 را برای سوار کردن دو کارت گرافیک ارائه کنند موجب سرد شدن بازار و کم شدن استقبال کاربران از SLI شد , پس از اینکه مادربردهای مذکور در حد معقول در بازار توزیع شد بازهم هزینه بالای مادربرد و دو کارت گرافیک کاملا شبیه به هم مانع از آن شده تا SLI جایگاه واقعی خود را بدست آورد .

اگر دو کارت گرافیک برای یک سیستم بسیار گران تمام شود یا به اندازه هزینه, افزایش کارایی را به ارمغان نیاورد کارت جدید گیگابایت شاید ارزش نگاهی متفاوت با آنچه تا کنون توسط SLI دیده ایم را داشته باشد . این کارت گرافیک با نام 3D1 با استفاده از تکنولوژی SLI دو GPU (پردازنده گرافیکی)را بر روی یک کارت گرافیک ارائه میکند , بدین گونه پردازش داده های تصویری میان این دو GPU با توابع تکنولوژی SLI تقسیم شده و کارایی کارت را به طور چشمگیری بالا خواهد برد .

3D1 بر پایه دو GPU , Geforce 6600GT تولید خواهد شد و همانطور که در تصویر مشاهده میکنید از دو فن قدرتمند برای خنک سازی آنها استفاده میکند نحوه عملکرد سیستم خنک کننده 3D1 به صورتی است که جریان هوا به کمک یک فن مکیده و به وسیله دیگری از سطح پردازنده ها دمیده شود .

به گفته گیگابایت , 3D1 علارقم استفاده از GPU , Geforce 6600GT در برنامه 3DMark03 توانسته امتیازی بالغ بر 14000 را به خود اختصاص دهد درحالی که کارت گرافیک های گرانقیمت و پرقدرت دیگر مانند Radeon X850XT Platinum Edition امتیازی در حدود 13000 و Geforce 6800 Ultra امتیازی حدود 12000 را به خود اختصاص داده است .

...

آشنایی با USB

اتصال یک وسیله USB به کامپیوتر ساده است. کانکتور یا سوکت USB را در پشت کامپیوترتان به راحتی می توانید پیدا کنید و کابل USB را به آن وصل کنید.

اگر دستگاه جدیدی را از طریق USB به کامپیوتر وصل کنید. سیستم عامل شما (مثلاً ویندوز) به طور خودکار وجود یک وسیله USB را تشخیص می دهد و از شما دیسک حاوی راه انداز (یا درایو) سخت افزار جدید را می خواهد. ولی اگر دستگاه قبلآ نصب شده باشد کامپیوتر به طور خودکار آ ن را فعال می کند و با آن ارتباط برقرار می کند یک وسیله USB هر موقع می تواند نصب شود (به کامپیوتر متصل شود) یا از سیستم جدا شود.

بسیاری از دستگاههای USB کابل USB خود را به همراه دارند. یعنی کابل از یک سمت به دستگاه وصل است و قابل جدا کردن نیست و از سمت دیگردارای یک سوکت نوع"A" است که از این سمت به کامپیوتر وصل می شود

سوکت نوع A

ولی اگر کابل به صورت مجزا باشد در سمت دستگاه سوکت نوع "B" وجود خواهد داشت. پس این کابل از یک سمت سوکت نوع "B" (سمت دستگاه) و از یک سمت دارای سوکت نوع "A" (سمت کامپیوتر) است.

سوکت نوع B

استاندارد USB از سوکت های نوع "A"و"B" برای جلوگیری از اشتباه استفاده می کند.

* سوکت نوع "A" "بالا دست" یا "up stream" سمت کامپیوتر

*سوکت نوع "B" "پایین دست یا "down stream" و به تجهیزات دارای پورت USB وصل می شود که همان سمت دستگاه می باشد.

استاندارد USB ورژن 2 در ماه آوریل سال 200میلادی پایه گذاری شد. این استاندارد در حقیقت یک ارتقا استاندارد USB1.1 بود.

USB2.0 (یا USB پر سرعت) پهنای باند کافی برای انتقال صوت و تصویر و اطلاعات ذخیره شده دارد و سرعت انتقالی 40 برابر سریعتر از USB1.1 دارد تا انتقال اطلاعات به راحتی انجام گیرد. USB2.0 دارای قابلیت انتقال در جهت مستقیم و عکس آن نیز می‌باشد.

USB2.0 سه سرعت را پشتیبانی می کند. (480.12.15 مگابایت بر ثانیه) USB2.0 با وسایلی که به پهنای باند (سرعت انتقال اطلاعات) کمتری احتیاج دارند مانندMouse , Keyboard به همان خوبی وسایلی که به پهنای باند بیشتری احتیاج دارند مانند دوربین های اینترنتی و اسکنرها و پرینترها و وسایل ذخیره سازی پر حجم اطلاعات به خوبی کار می‌کند. همچنان که صنعت کامپیوتر رشد می کند. استفاده از USB2.0 معمول تر می شود و این نشاندهنده قابلیتهای بالای USB2.0 است.

(UPS (Uninterruptible Power Supplies

امروزه با وجود مادربرد هایی که خیلی هم گران نیستند می توانید از روشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد کامپیوتر در برابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر ) استفاده کنید. ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS یا یک منبع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یا سایر تجهیزات گرانقیمت شما در برابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شما یک سرور یا کامپیوتر گرانقیمت دارید اهمیت وجود UPS بیشتر می شود. UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی و کنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است. و برای حل مشکل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب از کار افتادن موقت آنها می شود ) از باتری استفاده می کند. که کل این مچموعه را تغذیه پشتیبان می گویند.

اما برای انتخاب یک UPS باید خدمتتان عرض کنم این به خود شما بستگی دارد که چه میزان می خواهید خرج کنید و UPS را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید. مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که در خرید UPS نقش مهمی ایفا می کند. واحدی که بوسیله آن ظرفیت UPS یا مقدار انرژی که به شما میدهد بیان می شود عبارت است از آمپر-ساعت. مثلاً یک UPS پنجاه آمپر ساعت می تواند دستگاه شما را با جریان 2 آمپر به مدت 25 ساعت یا با جریان 5 آمپر به مدت 10 ساعت تغذیه کند. توجه داشته باشید که میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می کند پس زمان تغذیه برای یک UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شما دارد. بدیهی است در صورتیکه زمان بحرانی که به یک منبع تغذیه احتیاج دارید کوتاه باشد می توانید از UPS با آمپر-ساعت کمتر و در نتیجه ارزانتر استفاده کنید. البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد و آن این است که جریان نامی UPS شما باید از کل برق دستگاههای شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.