مقاله تربیت و آموزش کودکان خلاق

مقاله تربیت و آموزش کودکان خلاق
دسته بندی پژوهش
بازدید ها 0
فرمت فایل doc
حجم فایل 90 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 57
مقاله تربیت و آموزش کودکان خلاق

فروشنده فایل

کد کاربری 25341
کاربر

مقاله تربیت و پرورش کودکان خلاق

قسمتهایی از متن:

مقدمه

سرعت و شتاب زندگی و پدید آمدن تحولات شگفت انگیز از ویژگیهای عصر حاضر است و هر لحظه اتفاقی جدید در حال وقوع است و این اتفاقات همچون حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل بوده و از دل زمان خارج می شوند . تولید علم و دانش چنان سرعتی به خود گرفته است که بارانی از اطلاعات بر روی سر انسان ها در حال فرو ریختن است .

شبکه اینترنت که ریشه های گسترده فناوری اطلاعات را تشکیل می دهد با سرعتی شگفت انگیز به پیش می رود و هر نقطه ای از کره زمین را تحت سیطره خود در می آورد و هر لحظه مغز یک انسان را به هزاران انسان دیگر مرتبط می کند و بدین وسیله او را در میان سیلاب اطلاعات رها می سازد . اگر تا دو دهه پیش به آدمی می آموختند که چگونه به کسب اطلاعات و گردآوری آن بپردازد .اکنون در پی آنند که به انسان بیاموزند که چگونه سدی بسازد تا از یورش سهمگین اطلاعات ، خود را ایمن سازد و تنها از آن میزان اطلاعات که نیاز واقعی اوست بهره مند شود. ...

...

متن پایانی:

هر چند شواهد کامل نیست ،اما برخی تحقیقات نشان می دهد که والدین کودکان خلاق در رفتار خود هماهنگی بیشتری نشان می دهند ،کودکان خود را آن گونه که هستند قبول دارند و آنها را به کنجکاوی درباره اشیاء و امور تشویق می کنند و کودکان خود را در انتخاب موضوعات مورد علاقه آزاد می گذارند و کارها و برنامه های آنان را تحت نظر دارند و پی گیری می کنند.

لذا شایسته است والدین تا آنجا که امکان دارد کودکان خود را مستقل بار آورند و در ایجاد اعتماد به نفس، آنان را یاری کنند و دستاوردهای آنان را با آغوش باز پذیرا شوند و هنگام شکست ، به جای سرزنش راهنما و راهگشای مشکلات کودکان خود باشند،تا کودکان بتوانند ضمن احساس ارزشمندی در انجام کارها ،راه حل ها و عقاید غیر معمول و دور از ذهن را نیز بیازمایند، چراکه چنین کارهایی پایه و مایه اصلی خلاقیت است .

مدرسه و خلاقیت کودکان

علاوه بر خانواده ،مدرسه نیز نقش بسیار مهمی در شکوفایی خلاقیت های کودکان دارد.سن ورود به مدرسه سن بسیار حساس و بحرانی در ارتباط با خلاقیت های ذهنی است . عواملی چون تکالیف درسی ،تاکید بر محفوظات ، اجرای برنامه های هماهنگ و انتظار رفتارهای یکسان از کودکان ، عدم توجه به تفاوت های فردی ،عدم شناخت یا بی توجهی به ویژگی های کودکان خلاق سبب می شود که قدرت خلاقیت آنان به تدریج کاهش یابد .برای اینکه مدرسه بیشترین نقش را در پرورش و خلاقیت کودکان داشته باشد، روانشناسان پیشنهاد کرده اند که در مدارس مسائلی را که به یاد گیرندگان ارائه داده می شود طبقه بندی کنید و دستاوردهای خلاق یادگیرندگان را مورد تشویق قرار دهید.

همچنین مدارس نباید تجارب کودکان را به موارد بخصوصی محدود کنند و نسبت به اختلافات فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنند و در پرورش استعداد های ویژه آنان بکوشند.

منابع مطالعاتی :

• ایگن،جرارد(1383)،مهارتهای مشاوره ،ترجمه طیبه زندی پور و سوسن سیف،چاپ اول ،انتشارات سمت ،تهران

...


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.