مبانی نظری و پیشینه مهارت های مدیران آموزشی

مبانی نظری و پیشینه مهارت های مدیران آموزشی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 89 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 66
مبانی نظری و پیشینه مهارت های مدیران آموزشی

فروشنده فایل

کد کاربری 14636

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

انتخاب‌ و انتصاب‌ صحیح‌ مدیران‌ و فواید آن:‌

شکی‌ نیست‌ که‌ مدیران‌ نقش‌ تعیین‌ کننده‌ در اثربخشی‌ مدارس‌ ایفا می‌کنند. بنابراین‌ بایستی‌ انتخاب‌ مدیران‌ براساس‌ معیارهای‌ اصولی‌، منطقی‌ و قابل‌اندازه‌گیری‌ صورت‌ پذیرد.

بهرنگی‌ (1374) معتقد است‌ که‌ مراکز آموزشی‌ نبایستی‌ در اختیار کسانی‌ قرارگیرند که‌ آگاه‌ به ‌علوم‌ و فنون‌ و مهارت‌های‌ مرتبط با مدیریت‌ آموزشی‌ نباشند. بایستی‌انتخاب‌ مدیران‌ براساس‌ یافته‌های‌ تجربی‌، علمی‌ و شناختی‌ استوار باشد و برارزش‌های‌ جامعه‌ نیز تطبیق‌ نماید. به‌طور کلی‌ تعیین‌ صلاحیت‌ و شایستگی‌ علمی‌(تخصصی‌) تجربی‌ و مهارت‌های‌ فردی‌ (روانی‌) و اجتماعی‌ مدیران‌ نخستین‌ و مهم‌ترین‌ قدم‌ در انتخاب‌ و واگذاری‌ مسؤولیت‌ مهم‌ رهبری‌ مدارس‌ است‌.

شیرازی‌ (1373) معتقد است‌ شیوه‌ی‌ انتخاب‌ مدیران‌ بستگی‌ به ‌این‌ دارد که‌ فرد یا گروه‌ انتخاب‌ کننده‌ خود براساس‌ چه‌ معیاری‌ متصدی‌ مشاغل‌ یا عضویت‌شان‌ در گروه ‌شده‌اند. در صورتی‌ که‌ رئیس‌ یا اعضای‌ شورای‌ مرکزی‌ ناحیه‌ دارای‌ صلاحیت‌ فردی ‌برای‌ احراز شغل‌ و یا مسؤولیت‌ خود بوده‌اند، هر کدام‌ از این‌ دو مشترک می‌توانند مسؤولیت‌ انتخاب‌ مدیران‌ مدارس‌ را به ‌عهده‌ بگیرند. هم‌چنین‌ بهرنگی‌ (1374) در این‌ مورد می‌گوید: کسانی‌ که‌ خود آشنا به ‌اصول‌ و مفاهیم‌ و مبانی‌ و نظریه‌های ‌آموزشی‌ نیستند، نباید حق‌ انتخاب‌ و گزینش‌ مدیران‌ مراکز آموزشی‌ را داشته‌ باشند.

برای‌ انتخاب‌ مناسب‌ترین‌ و شایسته‌ترین‌ مدیر از طریق‌ آگهی‌ و انتشارات‌ داخلی‌سازمان‌، روزنامه‌ها و مجلات‌ تخصصی‌ می‌توان‌ افراد علاقه‌مند زیادی‌ از وجود شغل‌ مدیر در مدرسه‌ی‌ مورد نظر مطلع‌ کرد و از داوطلبان‌ خواست‌ تا مدارک‌ لازم‌ را ارسال ‌دارند. پس‌ از مطالعه‌ی‌ کامل‌ سوابق‌ و مدارک‌، مناسب‌ترین‌ افراد برای‌ مصاحبه‌ و ارزیابی‌های‌ بیشتر به ‌دفتر رئیس‌ ناحیه‌ یا شورای‌ انتخاب‌ کننده‌ دعوت‌ شوند و سپس ‌به‌ انتخاب‌ نهایی‌ اقدام‌ گردد. چهارده‌ عامل‌ را به‌ عنوان‌ عوامل‌ مهم‌ در انتخاب‌ مدیران‌ می‌توان‌ ذکر کرد و ابزارهایی‌ را نیز برای‌ ارزشیابی‌ این‌ عوامل‌ در داوطلبان‌ شغل‌ مدیریت‌ معرفی‌ نمود که‌ در ذیل‌ به‌آنها اشاره‌ می‌شود: (شیرازی‌، 1373).

1. سن‌، تجربه‌ و زندگی‌نامه‌

2. سطح‌ دانش‌ عمومی‌

3. سطح‌ دانش‌ تخصصی‌ در آموزش‌ و پرورش‌

4. تسلط به‌زبان‌ فارسی‌ و توانایی‌ در بیان‌ افکار

5. قابلیت‌ اعتماد و اشتیاق‌

6. ثبات‌ روحی‌ روانی‌ و دیگر خصوصیات‌ شغلی‌

7. مهارت‌های‌ روابط انسانی‌

8. علایق‌

9. رفتار مدیریتی‌ و خلاقیت‌

10. توانایی‌ عقلی‌ و هوشی‌

11. صلاحیت‌ اخلاقی‌

12. احراز استفاده‌ از بورسیه‌های‌ تحصیلی‌

13. الگوی‌ ارزشی‌

14. سلامت‌ و صلاحیت‌ جسمانی‌


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.