مبانی نظری و پیشینه پژوهش تغییرات بازده سهام مفهوم بازده و انواع بازده سهام

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تغییرات بازده سهام مفهوم بازده و انواع بازده سهام
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 57 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تغییرات بازده سهام مفهوم بازده و انواع بازده سهام

فروشنده فایل

کد کاربری 4674

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تغییرات بازده سهام مفهوم بازده و انواع بازده سهام

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

بازده عبارتست از نسبت کل عایدی (ضرر) حاصل از سرمایه‌گذاری در یک دوره معین به سرمایه‌ای که برای بدست آوردن این عایدی در ابتدا دوره، مصرف گردیده است. بازده سهام شامل تغییر در اصل سرمایه (تغییر قیمت سهام) و سود نقدی دریافتی می‌باشد. برای محاسبه نرخ بازده سهام عادی قیمت سهام عادی را در آخر سال از قیمت آن در اول همان سال کسر و سپس سود سهام دریافتی را به آن اضافه می‌کنیم آنگاه حاصل را بر قیمت همان سهم در اول دوره تقسیم می‌کنیم.

برای محاسبة بازدة سهام شرکتهای مورد بررسی در این تحقیق، فاکتورهای افزایش سرمایه، منبع افزایش سرمایه و زمان افزایش سرمایه بایستی مد نظر قرار گیرد. برای محاسبة بازده با توجه به فاکتورهای فوق از فرمولهای زیر استفاده شود:

1 ـ شرکت افزایش سرمایه نداده باشد:

در این صورت:

که در آن:

R: بازدة سهام شرکت

: قیمت بازار سهام شرکت در پایان دوره

: قیمت بازار سهام شرکت در ابتدای دوره

D : سود نقدی تعلق گرفته به هر سهم شرکت

2 ـ افزایش سرمایة شرکت از محل اندوخته‌ها

در اینصورت با توجه به زمان افزایش سرمایه دو حالت ممکن اتفاق بیفتد:

حالت اول ـ افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی باشد در اینصورت:

: درصد افزایش سرمایه

حالت دوم: افزایبش سرمایه بعد از مجمع عمومی عادی باشد در اینصورت:

3 ـ افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و آوردة نقدی با توجه به زمان افزایش سرمایه مانند مورد 2 ، حالتهای زیر را داریم:

حالت اول ـ افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی باشد:

1000 : ارزش اسمی (بهای پذیره نویسی) هر سهم

حالت دوم ـ افزایش سرمایه بعد از مجمع عمومی عادی باشد:

4 ـ افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها، مطالبات و آورده نقدی در این مورد نیز دو حالت ممکن اتفاق بیفتد:

حالت اول ـ افزایش سرمایه قبل از مجمع عمومی عادی باشد.

که در آن :

: درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی

: درصد افزایش سرمایه از محل اندوخته‌ها

حالت دوم ـ افزایش سرمایه بعد از مجمع عمومی عادی باشد:

پس از محاسبه بازده سهام هر شرکت مورد بررسی، از مقدار بازده هر سهم در یکسال مقدار بازده همان سهم در سال ماقبل را کسر می‌نماییم و بر مقدار بازده سهم در سال ماقبل تقسیم می‌نماییم تا درصد تغییرات بازده سهم (متغیر وابسته) بدست آید:

که در آن

: درصد تغییرات بازده سهام شرکت

: بازده سهام شرکت در سال اول

: بازده سهام شرکت در سال صفر (سال پایه)

عوامل مؤثر بر بازدهی:

سرمایه‌گذاری در سهام تابع عوامل میزان بازدهی و مقایسه سایر دارایی‌ها می‌باشند. بازدهی سهام می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. بطورکلی این عوامل را می‌توانیم به دوگروه کلی تقسیم کنید. گروه اول، عواملی را در برمی‌گیرد که سود نقدی و مزایای پرداختی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از این عوامل که سود نقدی را تحت تأثیر قرار می‌دهند بشرح زیر هستند:

اندازه شرکت نیز از جمله عوامل دیگری است که توجه متخصصین را به خود جلب کرده است، از آنجایی که شرکتهای بزرگ به منابع مالی ارزان‌تری دسترسی دارند از کارآیی و سوددهی بیشتری برخوردار هستند. گروه دوم که نرخ بازدهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شامل عواملی است که برقیمت سهام مؤثر هستند. نرخ بازدهی سهام، علاوه بر سود و مزایا پرداختی، تحت تأثیر قیمت سهام نیز می‌باشد. قیمت سهام نیز تابع عوامل متعددی است برخی از این عوامل، بطور مختصر ذیلاً ارائه شده است:

ـ روند آینده اقتصادی (انتظارات سهامداران) قیمت سهام را مستقیماً تحت تأثیر قرار می‌دهد. چنانچه سهامداران نسبت به تحولات آتی اقتصادی (خوش‌بین) باشند، تقاضای خرید سهام خود را افزایش می‌دهند که تقاضای بیشتر برای خرید سهام، موجبات افزایش قیمت سهام را فراهم می‌سازد و برعکس.

ـ کیفیت ترکیب سهامداران نیز از جمله عواملی است که قیمت سهام را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بسته به اینکه اکثریت سهامداران بازار سهام، کدامیک از گروه‌های سرمایه‌گذاران کم تحرک، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و سفته بازان باشند تغییرات قیمت سهام متفاوت خواهد بود.

ـ قابلیت نقدپذیری سهام، نرخ تورم، چگونگی توزیع درآمد. نحوه قیمت‌گذاری سهام و میزان عرضه سهام که تحت تأثیر عوامل اقتصادی و غیراقتصادی است، قیمت سهام را متأثر می‌سازد.

ـ از عوامل دیگری که سود و مزایای پرداختی و قیمت سهام را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌توان به عوامل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، فنی و تکنولوژیک اشاره نمود.

بازارهای اوراق بهادار:

بازار منعکس کننده تقاضای جامعه برای اطلاعات می‌باشد. بازارهای سرمایه نزد محققین حسابداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا عکس‌‌العمل بازار نسبت به اطلاعات حسابداری وسیله‌ای برای آزمون تئوریهای حسابداری است از آنجا که آزمون فرضیه مفید بودن اطلاعات برای تک‌تک افراد در تصمیم‌گیریهای خود به صورت تجربی مشکل است. محققین بر تأثیر سرمایه‌گذاران روی بازار بعنوان یک کل تمرکز می‌کنند و در نگرش بازار، تمرکز و توجه بر رفاه جامعه است نه رفاه تک‌تک اشخاص.

تئوری بازار معتقد است که حسابداری دو هدف عمده دارد:

1ـ حسابداری باید اطلاعاتی تهیه کند که این اطلاعات، به تخصیص بهینه منابع کمک کند. یعنی تولیدکنندگان بتوانند با میزان مشخص از منابع، وجوه سرمایه‌ای خود را برای حداکثر رساندن تولید ناخالص ملی مصرف نمایند که در برگیرنده رفاه اجتماعی و سایر اهداف نیز باشد.

2ـ حسابداری باید اطلاعات فراهم کند که این اطلاعات به سرمایه‌گذاران برای انتخاب بهترین مجموعه سهام با ریسک و بازده مناسب‌تر در بین سهام‌های مختلف موجود در بازار کمک کند و اطلاعات حسابداری به تعیین قیمتهای سهام با توجه به میزان ریسک و بازده آنها منجر می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.