مواد معدنی

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 19 صفحه تهیه شده استبه طور کلی، غده پاراتیروئید، عمل آزاد شدن کلسیم از استخوان ها را کنترل می کند با کمبود کلسیم در خوراک دام، این غده تحریک شده با ترشح هورمون خود، باعث آزاد شدن کلسیم می شود، به نحوی که غلظت کلسیم را در خون تقریباً ثابت نگه می دارد
دسته بندی صنایع غذایی
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 19
مواد معدنی

فروشنده فایل

کد کاربری 3413
کاربر

مواد معدنی

به طور کلی، غده پاراتیروئید، عمل آزاد شدن کلسیم از استخوان ها را کنترل می کند. با کمبود کلسیم در خوراک دام، این غده تحریک شده با ترشح هورمون خود، باعث آزاد شدن کلسیم می شود، به نحوی که غلظت کلسیم را در خون تقریباً ثابت نگه می دارد. البته در این حالت چون کلسیم و فسفر به صورت ترکیب با یکدیگر در استخوان ها وجود دارند، فسفر نیز آزاد می شود ولی به علت عدم نیاز به آن، این ماده از بدن دفع خواهد شد. در جذب کلسیم و جایگزینی آن در استخوان ها، ویتامین D نقش اساسی دارد.

بعضی از اسیدهای آلی، با کلسیم ترکیبات پایدار تولید می کنند، به صورتی که این عنصر از دسترس جذب خارج می شود. به عنوان مثال اسیدهای اُگزالیک و فایتیک با کلسیم تولید اُگزالات کلسیم و کلسیم فایتیت می کنند که برای دامها قابل جذب نیست.

منابع کلسیم: از منابع گیاهی، علوفه گیاهان و محصولات سبز و پربرگ بخصوص گیاهان خانواده بقولات منابع خوب کلسیم هستند.

گیاهان خانوادة غلات و ریشه ها و به طور کلی دانه ها از لحاظ کلسیم فقیرند.

از منابع حیوانی، شیر و فرآورده های آن، محصولات فرعی دامی و ضایعات فرآوری آنها که حاوی استخوان باشند، (آرد استخوان و آرد گوشت و استخوان و آرد آدمی) بسیار غنی از کلسیم هستند. از مکمّل های معدنی کلسیم متداول در تغذیه دام بخصوص در تغذیه دامهای شیروار و مرغهای تخمگذار، آرد استخوان و دی کلسیم فسفات و آرد صدف را می توان نام برد.

فسفر: یکی دیگر از مواد معدنی مهم و ضروری در بدن است. رابطه بسیار نزدیک بین فسفر و کلسیم در استخوان وجود دارد. فسفر نیز مانند کلسیم در تشکیل استخوان ها و دندان ها مشارکت داشته و در حدود 75% از کل فسفر بدن را می توان در این قسمت ها یافت علاوه بر آن در ساختمان فسفولیپیدها، فسفوپروتئین ها، و اسید های نوکلئیک نیز موجود است. فسفر در سوخت و ساز کربوهیدرات ها و سایر مواد مغذی، همچنین جابه جایی انرژی در بدن و نیز به عنوان بخشی از بافرهای موجود در خون نقشی مهم و حیاتی به عهده دارد. مقدار فسفر در مقایسه با کلسیم در بدن کمتر است و نقش ویتامین D در جذب آن در بدن، حائز اهمیت است.

منیزیم: به طور وسیعی در بدن پراکنده است وبعد از کلسیم و فسفر، نسبت به سایر مواد معدنی، مقادیر بیشتری از آن در بدن وجود دارد. در حدود 70 درصد کل منیزیم، در استخوان ها و بقیه در بافت های نرم و مایعات بدن پراکنده است. منیزیم، رابطه بسیار نزدیکی با کلسیم و فسفر دارد. معمول ترین فعال کننده آنزیم ها در متابولیسم مواد مغذی و بخصوص کربوهیدرات ها است و در تولید و انتقال انرژی مهمترین عنصر است. میزان جذب منیزیم در دامهای مختلف، متفاوت است. در تک معده ای ها، میزان جذب بیشتر و متناسب با مصرف روزانه است. امّا در دام های نشخوار کننده، بسته به شرایط گوارشی و حضور سایر مواد معدنی، جذب منیزیم موجود در گیاهان علوفه ای، از حدود 50% تا 60% متغیر و بسته به میزان آن در خوراک روزانه، متفاوت است.

منابع منیزیم: از منابع خوب منیزیم می توان سبوس گندم و بیشتر مواد متراکم پروتئن دار گیاهی مخصوصاً کنجاله دانه های روغنی را نام برد. اگرچه مقدار منیزیم موجود در علوفه، بسیار تفاوت داشته و متغیر است. امّا گیاهان خانوادة بقولات (شبدر و یونجه) در مقایسه با گیاهان خانوادة گندمیان غنی ترند. از منابع معدنی، استات منیزیم و اکسید منیزیم مورد استفاده قرار می گیرند.

گوگرد: به عنوان جزئی از ترکیبات آلی در متابولیسم بدن انواع دام ها، دخالت دارد. بعضی از این ترکیبات عبارتند از: اسیدهای آمینه متیونین، سیستئین و ویتامین های بیوتین، تیامین و هورمون انسولین.

نوع فایل:word

سایز:12.9 KB

تعداد صفحه:19


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.