پاورپوینت هجرت در حکومت

پاورپوینت هجرت در حکومت در 16 اسلاید قابل ویرایش با فرمت pptx
دسته بندی فقه و حقوق اسلامی
بازدید ها 1
فرمت فایل pptx
حجم فایل 262 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16
پاورپوینت هجرت در حکومت

فروشنده فایل

کد کاربری 3192
کاربر

پاورپوینت هجرت در حکومت



فهرست و مطالب:

هجرت و نقش دینی، اجتماعی و سیاسی آن

قرآن کریم و گسترش اسلام

اصول، شیوه ها و اهداف حکومت حضرت محمد(ع)

جلوه هایی از اخلاق خاتم انبیاء

«معامله جان با خدا»

زمزم وحی

هجرت کن!

هجرت پیامبر اعظم)ص(و تشکیل حکومت اسلامی

مردم شناسی اهل مکه

مردم شناسی اهل مدینه

آثار و اهمیّت هجرت

هجرت مبداء تاریخ اسلام

نتیجه گیری

منابع


هجرت و نقش دینی، اجتماعی و سیاسی آن

واژه «هجرت» در عرف دینی به معنی «کوچ» و «خروج» از یک سرزمین به منظور حفظ و تحکیم مبانی عقیدتی وایمانی است «مهاجر» کسی است که از محدوده طاغوت و استبداد خارج می شود تا بتواند معاشرت، تربیت و عبادتش را متناسب با شریعت وآرمان خود ترتیب دهد.

در عرف جامعه شناسی، اقوام مهاجر کسانی اند که به انگیزه های شغلی، حرفه ای ومعیشتی مانند کار، تجارت و یا علل طبیعی مانند زلزله، سیل، قحطی و یا به منظور بهره وری ازمواهب خدماتی و رفاهی به منطقه دیگری کوچ کرده و ساکن شده اند. قرآن کریم در آیاتی «مهاجرت» راعامل مهم برخورداری ستمدیگان از مواهب دنیا یاد می کند و در آیاتی دیگر با نپذیرفتن این عذر که «اینجا وطن من است» و هر گونه سختی را تحمل می کنند و به خاطر پیوندهای عاطفی، سنتهای اجتماعی و یا نزدیک بینی سیاسی و ضعف و زبونی روانی، ننگ ماندن را در جایی که ایمان و حقیقت به بند کشیده شده، پذیرفته اند، هشدار می دهد که چرا ظلم بر خویشتن! سرزمین خداوند فراخناک است و آدمیان بسیار. به سرزمینی دیگر بشتاب.

از نظر عرف دینی، سیاسی، جامعه شناسی واصول اخلاقی و علمی، آنچه درعصر پیامبر(ص) رخداد، به معنای واقعی هجرت است. البته در حوزه ای گسترده تر و از افقی بالاتر. زیرا هجرت از درون و سفر درعمق روح از هجرتهای بیرونی و سفرهای خاکی بالاتر است.

به تعبیر لطیف دکتر شریعتی: «بیرون رفتن از آنجا که دیگر نه جای ماندن است و بدر رفتن از آن حال که دیگرنه شایسته بودن است، مهاجرت نه تنها از زادگاه خویش که بسیار سهل است، بلکه ازخویشتن خویش که مردافکن است و محمد(ص) می کوشد تا جامعه کوچک مکه را به حرکت درآورد تا برجای ایستد و اسلام همان سان که انسان رااز بیرون به جنبش می خواند، از درون نیز به انقلاب دعوت می کند و بدین گونه است که او را همواره از توقف، انحطاط و انجماد می راند و اینها همه معجزات علمی و اخلاقی، روحی و معنوی هجرت است؛ هجرت آفاقی وهجرت انفسی.»1

1-(تاریخ صدر اسلام – محمد نصیری )


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.